Honda Prelude (1989) - In het Wild

Helemaal eighties

Honda Prelude

De Honda Prelude is al een paar keer in deze rubriek voorbijgekomen, maar de derde generatie nog niet. Die verdient het zonder meer om ook in de spotlights te staan.

We hebben al een keer stilgestaan bij een (eveneens witte) Honda Prelude van de eerste generatie en ook een paar jaar nieuwere Prelude van een generatie later. Zo vaak treffen we geen Prelude meer aan en ook die van de derde generatie is beslist een fotomomentje waard. Dat vond AutoWeek-forummer HarmenA kennelijk ook, want hij kiekte deze twee foto's en plaatste ze in het 'Wat zag jij voor bijzonders vandaag'-topic op ons forum. Waarvoor dank!

Zoals gezegd is het een derde generatie Prelude en dat betekent dat we in grote lijnen weliswaar nog de tweede Prelude zien, maar het is toch echt een andere auto. Een grondige evolutie was het zonder meer. Na vijf jaar gaf de tweede generatie in 1987 het stokje over aan deze iets langere en bredere Prelude. Het opvallendste verschil in ontwerp zat 'm in de klapkoplampen. Het geheel werd in carrosseriekleur meegespoten en ook verhuisde de stadsverlichting naar de bumper. Het gaf de Prelude een nog wat sportievere aanblik, met een klein vleugje NSX erin.

Zo'n scheurmonster als de NSX was de Prelude echter niet, al hoefde je je ook zeker niet te schamen voor de prestaties. In zijn kenmerkende neus ligt namelijk een 109 pk 2.0 (nog zónder directe inspuiting), goed voor een 0 naar 100 km/h-sprint in 10,4 seconden, waarna je kon doorversnellen tot 186 km/h. Wie een nog wat specialere Prelude wilde, kon voor de 4WS gaan. Dat stond voor 'Four Wheel Steering', vierwielbesturing dus, waardoor de Honda zich nog een stuk scherper door de bochten liet manoeuvreren. Wie zichzelf écht een plezier wilde doen, ging voor de 2.0 zestienklepper injectiemotor die 150 pk leverde. Dan had je voor zijn tijd echt een rappe auto: 0 naar 100 km/h was in net geen 8 tellen achter de rug en de top lag op 212 km/h.

Dit exemplaar is dus ietsje eenvoudiger, maar dat maakt 'm niet minder leuk. Het rekje achterop is een bijzonder detail, waarvan wij niet helemaal zeker weten of dat destijds op de optielijst stond. De Prelude is in ieder geval ooit bij een Nederlandse dealer samengesteld, want hij bivakkeert al zijn hele leven in ons land. De huidige eigenaar of eigenaresse geniet er overigens pas twee jaar van.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.