Honda Jazz nu ook met CVT

Honda Jazz
Honda heeft de Jazz nu ook beschikbaar met een continu variabele transmissie in combinatie met een 7-traps semi-automatische bediening via tiptoetsen aan het stuur.

Honda heeft de Jazz nu ook beschikbaar met een continu variabele transmissie in combinatie met een 7-traps semi-automatische bediening via tiptoetsen aan het stuur.

Honda heeft zijn Jazz uitgerust met CVT. De Jazz is alleen als 1.4 beschikbaar. Hij is er als LS, ES. De Jazz 1.4 LS accelereert met CVT van 0-100 km/h in 12 s. Dat is net zo snel als de versie met vijfbak. De luxueuzer uitgeruste (en iets zwaardere) ES doet er 0,3 s langer over.
De LS en de ES hebben een gemiddeld brandstofverbruik van respectievelijk 5,8 en 5,9 l/100 km CVT (met 5-bak is dat respectievelijk 5,7 en 5,8 l/100 km).
Bestuurders van de Jazz kunnen met de CVT-bak ook kiezen voor zelf sequentieel schakelen via tiptoetsen op het stuur. Zo kan door zeven overbrengingsverhoudinge worden geschakeld. Daarbij schakelt het systeem automatisch op als bij 5.700 tpm en terug bij een toerental lager dan 1.600 tpm in de tweede versnelling en hoger. De maximum snelheid wordt bereikt in de zesde versnelling.

Door het indrukken van de toets 7 Speed Mode onder de rechterspaak van het stuur wordt de sequentiële stand ingeschakeld. Een LED-lichtje in het dashboard geeft weer welke versnelling is gekozen. Door het opnieuw indrukken van de toets gaat het systeem weer over op de conventionele CVT-stand.

In de normale CVT-stand is er keuze uit de programma's Drive (D) en – voor een snellere acceleratie – Sport (S). Daarnaast worden in beide programma's tussen overbrengingsverhoudingen gewisseld, afhankelijk van de stand van het gaspedaal.
In D schakelt het systeem tussen de programma's D1 (conventioneel) en D2 waarin de overbrengingsverhoudingen beter zijn afgestemd op het rijden in de stad. Wanneer de bestuurder maximaal acceleratievermogen wenst in D, herkent het systeem het snel openen van de gasklep en schakelt het over op een ander programma, RS, dat een snellere acceleratie mogelijk maakt.

Ook in de stand S wordt het sportieve S1 programma aangevuld met een S2 programma. In S2 draait de motor met een hoger toerental, met name boven 50 km/h.

De stand L zorgt er net als een conventionele automatische versnellingsbak voor dat tijdens het rijden met lage snelheid een lage overbrenging en hoog toerental worden aangehouden.
De meerprijs ten opzichte van de handgeschakelde versies bedraagt 1665 euro. De Jazz 1.4 LS CVT kost dus € 19.130, de ES met CVT kost € 20.485.




Gerelateerde forumtopics