Honda gaat ervoor met 1.6 i-DTEC

Honda Civic 1.6 i-DTEC
We wisten al dat er een 120 pk 1.6 i-DTEC motorblok aankomt voor de Honda Civic. Nu weten we definitief wat die motor uitstoot en we vernemen ook meteen dat Honda grote plannen heeft voor het blok.

Voor ons land is de komst van de Civic met 1,6-liter i-DTEC dieselmotor minder interessant dan je wellicht zou denken. De definitieve CO2-uitstoot komt namelijk op 94 gram per kilometer. Dat is weliswaar goed voor 20 procent fiscale bijtelling, maar dat heeft de 150 pk sterke 2.2 diesel ook al. Gemiddeld verbruikt de spaar-Civic 3,6 liter per 100 kilometer. Zoals we eerder al konden melden ligt het maximumvermogen van het blok op 120 pk bij 4.000 krukasomwentelingen, het maximumkoppel van 300 Newtonmeter is vanaf 2.000 toeren beschikbaar.

Daarmee is het blok volgens de Japanners ook sterk genoeg voor de nieuwe CR-V, die later dit jaar op de markt komt. Op dat moment is die crossover beschikbaar met een 2,2-liter i-DTEC en een tweeliter benzinemotor. Vanaf september volgend jaar komt de kleinere diesel daar dus bij als versterking. Over de precieze specificaties houdt Honda nog even de lippen op elkaar, maar we weten al wel dat 'ie er alleen als voorwielaandrijver komt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.