Honda Civic Type R is terug en is duurder dan ooit

Inclusief kale versie van €95.000!

Honda Civic Type-R Nurburgring
Honda Civic Type-R Nurburgring Honda Civic Type-R Nurburgring Honda Civic Type-R Nurburgring Honda Civic Type-R Nurburgring Honda Civic Type-R Nurburgring Honda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-R

De absolute topversie van de Honda Civic is terug en klaar voor 2024. Honda Civic Type R blijft een plankharde, gevleugelde en bovenal sportieve hot hatch die tot de tanden toe is gewapend met hoogtoerig Japans pk-geweld. Wat er wel verandert? Zijn prijs. De Honda Civic Type R is met ingang van 2024 namelijk duurder dan ooit.

In november vorig jaar gaf Honda de Nederlandse prijs van de toen kakelverse Civic Type R vrij. Die lag destijds op €78.980. Daarmee was hij al veel duurder dan de zo'n 60 mille kostende Type R-versie van de vorige generatie Civic. De Honda Civic Type R knalt met zijn 329 pk sterke 2.0 het nieuwe jaar in, maar doet dat wel met een nóg heftigere prijs.

De Honda Civic Type R kost in Nederland nu namelijk €88.560. Bijna €90.000 dus. Maar het kan nóg gekker. Honda biedt de Civic Type R namelijk ook aan als S Grade. Die variant kost maar liefst €95.010. Wat blijkt? De Honda Civic Type R S Grade is slechts in een gelimiteerde oplage leverbaar en is altijd in de kleur Championship White uitgevoerd. De Honda Civic Type R S Grade is duurder, maar biedt opvallend genoeg minder. Althans, wat comfortverhogende verwennerij betreft.

De Honda Civic Type R S Grade heeft namelijk geen navigatie, geen parkeersensoren, geen elektrisch verstelbare of verwarmbare zijspiegels en zelfs geen airco. Ook heb je geen hoedenplank, geen automatisch dimmende binnenspiegel en zelfs make-upspiegeltjes zonder verlichting. Het gevolg is dat de Civic S Type R Grade zo'n 50 kilo minder zwaar is dan de reguliere Type R, wat de 'm nog net even meer hardcore moet maken. De S Grade is overigens de uitvoering waarmee Honda de Nürburgring-kroon terugclaimde van de Renault Mégane RS Trophy-R.

Ongeacht de gekozen uitvoering heeft de Civic Type R een 329 pk en 420 Nm sterke geblazen 2.0 viercilinder benzinemotor en een handgeschakelde zesbak. In 5,4 seconden snelt de Type R naar een snelheid van 100 km/h. Z'n topsnelheid: 275 km/h.

Lezersreacties (102)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.