Honda Civic Tourer: actieve dempers op achteras
Het Honda Adaptive Damper System (ADS) van Sachs werkt op de achteras en zorgt ervoor dat de auto stabiel en comfortabel blijft, of de achterbak nu leeg is of volgeladen met bagage. De bestuurder kan kiezen uit de standen Comfort, Normal en Dynamic. Volgens de Japanners is het de eerste keer dat zo'n dempersysteem voor de achteras wordt toegepast bij een productiemodel. Het is ongetwijfeld niet standaard aanwezig op de Civic Tourer maar een plaatsje vinden op de optielijst.
Honda introduceert de productieversie van de Civic Tourer in september op de IAA in Frankfurt, begin 2014 komt de auto op de markt. Hij wordt, net als de Civic hatchback, Jazz en CR-V, gebouwd in de fabriek in Swindon in Engeland.
Op de foto's zie je de testrijders bezig op asfalt en sneeuw met een afgeplakt exemplaar, inclusief een stukje Japanse (of Britse) humor: de 'ingeslagen' ruiten van de achterste portieren. In de video zie je Tourer tijdens testwerk in Scandinavië en wordt uitleg gegeven over het Adaptive Damper System.
Honda werkt al enige tijd aan een Civic met het iconische Type-R typeplaatje. De rappe Jap zou de snelste en strakste hothatch, de Mégane RS, stof moeten laten happen. Het is niet ondenkbaar dat de actieve dempers, of een aangepaste versie daarvan, ook onder de Type-R worden geschroefd. In de video zie je op 00:11 een auto naast de afgeplakte Tourer staan die verdacht veel lijkt op een Type-R. Foto 11 is een screenshot hiervan.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen