Honda Civic: goochelen met diesels
De (overigens heerlijke) 2,2-liter diesel van de Honda Civic is niet meer voldoende om de concurrentie te kunnen bijbenen. Daarom wordt er gewerkt aan een kleinere diesel die zijn debuut moet maken in de helemaal nieuwe generatie Civic die in het eerste kwartaal van het volgende jaar het levenslicht moet zien.
Dit prototype blijkt echter nog een oude 2,2-liter diesel onder de kap te hebben. "Het kenteken dateert van mei 2011 en vermeldt de 2,199 cc diesel. Dat is nogal ver verwijderd van wat de andere fabrikanten te bieden hebben," meldt onze spionagefotograaf enigszins verontrust.
Wanneer de Civic voor het eerst op de markt komt, zal dus nog de oude diesel in de Civic verschijnen. Pas in een later stadium zal de nieuw ontwikkelde 1,6-liter zijn opwachting maken – dan kan de Honda een grote stap maken in de reductie van de uitstoot.
Honda is bepaald niet loslippig als het gaat om ontwikkeling van de nieuwe modellen. Het is dus ook maar gissen waarom de komst van de nieuwe Civic en de nieuwe motoren niet kan samenvallen. Het is veilig te veronderstellen dat het natuurgeweld in Japan van dit voorjaar daar de oorzaak van is. Hoewel de auto wordt fijngeslepen in Duitsland, niet ver van de Nürburgring en wordt gebouwd in Groot-Brittannië, wordt de techniek nog altijd lekker thuis in Japan ontwikkeld. Door de aardbeving en de tsunami, is veel van de R&D van Honda op een laag pitje komen te staan. De deadline van de compacte diesel is dus één van de dingen die daardoor verschoven is.