Honda Civic CRX (1991) - Liefhebber Gezocht
Zo vind je ze niet snel meer
In de jaren 80 en 90 zorgde Honda voor aardig wat opschudding met zijn felle motoren. Bij de Civic CRX kon je de smeuïge prestaties daarvan ook nog eens in een lekker sportief jasje krijgen, waardoor het een geliefde auto onder niet altijd even voorzichtige snelheidsduivels werd. Dit exemplaar lijkt echter met fluwelen handschoenen te zijn aangepakt.
Dat de Japanners behalve goede auto's ook spannende auto's konden maken, bewees Honda wel in de tweede helft van de jaren 80. Het gooide hoge ogen met VTEC, de variabele kleptiming die motoren bij hogere toeren een flinke stoot extra gaf. Bovendien waren het zestienkleppers en dat was bij veel Europese merken op dat moment überhaupt al niet vanzelfsprekend. Ook de diverse niet met VTEC uitgeruste zestienklepsmotoren maakten van Honda's al lekker felle auto's. Nou kon je natuurlijk zoals velen voor de reguliere Civic gaan met dergelijke techniek aan boord, maar met de bijzonder gelijnde CRX was je natuurlijk helemaal het heertje.
In de loop der jaren kwam de CRX, zeker toen het een goed betaalbare occasion werd, op de radar bij tal van sportief ingestelde en soms ook wat minder voorzichtig ingestelde lieden. Niet zelden werd een CRX voorzien van een breed scala aan aftermarket-onderdelen om 'm nog wat 'extra's' te geven. Uiteindelijk zijn er aardig wat CRX'en naar de eeuwige roestvelden verdwenen na een bewogen leven en de spoeling is dan ook dun geworden. Zeker als het aankomt op keurige niet-verprutste exemplaren. Toch is er weer eens eentje opgedoken. Die mag alleen wel een lieve duit kosten.
Deze Honda CRX uit 1991, met de 124 pk sterke 1.6 zestienklepper (zonder VTEC), staat er zo op het oog nog haast zo bij zoals hij 31 jaar geleden de showroom verliet. Hij staat nog gewoon op zijn bescheiden originele wielen, er zit geen enorme stortkoker als uitlaat op en er past nog een volle vuist tussen de wielen en de wielkasten. Ook vanbinnen is het originaliteit dat de klok slaat. Het ziet er nog keurig uit, aan de staat van de bekleding is de leeftijd ook niet af te lezen. Het helpt uiteraard dat de CRX pas 127.000 km achter de rug heeft. Helaas hangt de bekleding van het schuifdakje er niet meer helemaal fris bij, maar daarover doen we niet moeilijk.
Al met al staat hier een CRX zoals je die amper nog vindt. Dat weet de occasiondealer die hem aanbiedt eveneens. De vraagprijs van €10.900 is immers niet mals. Maar goed, dan heb je ook wat, toch?
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic CRX Coupé 1.6i |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 91 kW / 124 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 140 Nm bij 5.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.755 mm / 1.675 mm / 1.270 mm |
Wielbasis | 2.300 mm |
Massa leeg | 909 kg |
Laadvermogen | 381 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 430 kg |
Banden | 185/60VR14Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |