Hoe het begon: Lada Niva
De Lada Niva mag inmiddels gerust een icoon genoemd worden. Net als mede-legendes Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-klasse is de Niva al decennialang in productie. Al in 1977 ging het doek van de auto die officieel 2121 heet, en vandaag de dag kun je nog steeds een Niva bestellen die nagenoeg identiek is aan dat eerste exemplaar.
In de afgelopen 37 jaar veranderde Lada zo min mogelijk aan de Niva. Nog altijd wordt de kleine terreinauto gekenmerkt door een design dat typirend is voor de jaren '70, met verlichtingsunits die tegenwoordig voor aanhangwagens nog te ouderwets worden gevonden. Mensen die op zoek zijn naar een niet al te grote en lekker simpele alleskunner hebben echter een goeie aan deze Rus. Terreinwagens van dit formaat zijn er sinds het verdwijnen van Suzuki's Samurai niet zoveel, en de Lada ziet er naast dat dappere Japannertje ook nog eens uit als een betrekkelijk normale hatchback.
Permanente vierwielaandrijving, lage gearing, een grote bodemspeling en een laag gewicht zijn de kernwoorden voor de Niva. De eerste serie werd voorzien van 72 pk leverende 1.6 die de auto aan een topsnelheid van 130 km/h hielp. Later kwam er een 1.7-liter injectieblok, en ook een 1.9 dieselmotor van Peugeot behoorde in sommige landen tot de mogelijkheden. Tot 1994 waren Niva-kopers aangewezen op de driedeurscarrosserie van het oermodel, maar daarna kon er ook gekozen worden voor de langere, vijfdeurs 2131 en diens driedeurs afgeleide 2130.
Een opvolger bedenken voor de legendarische Niva blijkt geen gemakkelijke opgave. In 1998 probeerden AutoVAZ en GM het met de Chevrolet Niva (foto 11), maar die auto heeft er tot nu toe niet voor kunnen zorgen dat het oer-model het veld moest ruimen.