Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Hoe de hot hatch bij Jan Modaal wegsprint

Nu echt onbetaalbaar voor de gewone man

194
GTI-fan met tattoo
Stephan Vermeulen
  • Stephan Vermeulen
  • Achtergrond
26 juni 2022 om 09:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Met zijn aangepaste techniek was de snelle hatchback altijd al duur, maar anno 2022 is het fenomeen echt onbetaalbaar geworden voor Jan Modaal. Met bedragen van ver boven de € 50.000 liggen de Nederlandse prijzen voor de sportieve topversies van C-segmenters op het niveau van anderhalf keer een modaal inkomen. Dat was ooit wel anders. Het huidige bpm-stelsel nekt ze.

Dit verhaal kunnen we mooi aan de hand van de GTI-index illustreren. Laten we kijken naar wat de Volkswagen Golf GTI in 2012 kostte. Hetzelfde doen we met de toen krachtigste normale Golf. De GTI stond voor €36.228 in de prijslijst, een Golf 1.4 TSI 160 pk die was gekoppeld aan de meest complete uitrusting, de Highline, kwam op €30.035. Een verschil van ruim  6.000, waarbij de GTI uiteraard 50 pk meer in de aanbieding had, een anders afgestemd onderstel, een aan­gepast uiterlijk en natuurlijk een veel sportiever karakter.

Modaal inkomen 2012 €33.000

GTI-rijders deinsden niet terug voor €6.000 meer. Zo’n uitvoering bood immers veel meer fun en had ook nog veel meer status. Een GTI was nooit een toeganke­lijke uitvoering, zeker niet als je bedenkt dat die van meet af aan voor minimaal een bruto modaal Nederlands inkomen in de prijslijst stond. Jan Modaal moest bij het invullen van de belastingformulieren tien jaar geleden €33.000 als jaaropgave op­geven aan de fiscus, want zo hoog lag het modale inkomen in 2012. De prijs van de op één na krachtigste Golf (de R was er immers ook al) lag er inmiddels al tien procent boven. Daarmee was een GTI relatief al duurder dan in de jaren 70.

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI kostte 11.685 euro, ongeveer gelijk aan het modale inkomen in Nederland in 1976.

In 1976 GTI gelijk aan modaal

De eerste Golf GTI kostte €11.685 en dat was ook ongeveer de hoogte van een modaal inkomen in 1976. Wie in 2022 voor een Volkswagen Golf GTI kiest, rijdt echter een veel duurdere auto. Het modale jaarinkomen bedraag­t in 2022 € 38.000, de snelle Golf begint bij €53.390. Veertig procent erboven dus! Tussen de GTI en de krachtigste normale Golf met benzinemotor (de GTE laten we erbuiten) is het prijsverschil inmiddels opgelopen tot €13.000. Wil je er een beetje warmpjes bij zitten en een krachtige motor hebben, dan tik je voor een Golf 1.5 TSI R-Line Business €40.390 af. Dan heb je 150 pk in plaats van de 245 pk die de 2.0 TSI van de GTI produceert.

Ford Focus ST

Ford Focus ST: 57.150 euro

€22.000 tussen ST en krachtigste ST-Line

Uiteraard hebben alle merken hier last van. Een pretletter als de Focus ST, een uitvoering die bij Ford al twintig jaar staat voor een extra dosis adrenaline en plezier, wordt door de Nederlandse CO2-taks uit de markt geprijsd. De ST begint nu zelfs bij iets meer dan €57.000, wat neerkomt op anderhalf keer een modaal bruto jaarsalaris en het gat met de krachtigste normale Focus, de 1.0 EcoBoost 155 pk Mild Hybrid ST-Line X, is zelfs meer dan €22.000. Ook bij de Fords zetten we de kalender op 2012. Voor de Focus ST met 250 pk sterke 2.0 EcoBoost betaalde je minimaal €6.500 meer dan voor de 182 pk sterke Focus 1.6 EcoBoost.

Lol wordt duur betaald

Overigens moeten we hierbij wel vermelden dat de verschillen in benzine­verbruik en dus in CO2-uitstoot destijds minder groot waren. Voor de ST gold een NEDC-opgave van 169 gram per kilometer en voor de krachtigste 1.6 EcoBoost een opgave van 139 gram. De huidige ST heeft een veel gulziger 2.3-viercilinder met turbo dan zijn voorganger van tien jaar geleden, die een inhoud van 2,0 liter had. De 280-pk 2,3-liter is een grotere drinker en de WLTP-cyclus die nu wordt gehanteerd, staat dichter bij de realiteit, waardoor de CO2-uitstoot nu 183 gram per kilometer bedraagt. Terwijl de krachtigste Focus nu een bescheiden 1.0-driecilinder heeft, die geholpen door mild-hybride techniek best nette cijfers laat zien in de test­cyclus.

Maar goed, dat wordt ook beloond in de huidige bpm-bepaling die onze overheid hanteert. Het zorgt ervoor dat op de ST-Line X met 155 pk € 3.243 bpm wordt geheven en op de ST, die naar huidige maatstaven zeer onzuinig is, het gigan­tische bedrag van € 18.205.

Zo wordp bpm berekend

De bpm wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot en daarvoor heeft de rijksoverheid een tabel, en die laat zien dat de Focus ST sowieso in de zwaarste bpm-categorie valt.

Zo bereken je de CO2-uitstoot:

  • Trek van de CO2-uitstoot van de auto de waarde uit kolom 1 af
  • Vermenigvuldig de uitkomst met getal uit kolom 4
  • Tel hier het bedrag uit kolom 3 bij op
Bij een CO2-uitstoot vanafEn tot
IIIIIIIV
0 gram/km84€376€1
84 gram/km109€460€62
109 gram/km152€2.010€137
152 gram/km168€7.901€224
168 gram/km-€11.485€448

Bij een CO2-uitstoot van 183 gram per kilometer is de berekening dus als volgt: 183 - 168 = 15. 15 x €448 = 6.720. 6.720 + 11.485 = €18.205. De Focus S-Line X met 155 pk stoot 118 gram/km uit. Dus 118 - 109 = 9. 9 x 137 = 1.233. 1.233 + 2.010 = €3.243 aan bpm.

De tabel laat ook zien dat auto’s met een lage CO2-uitstoot enorm bevoordeeld worden. Het verklaart ook waarom plug-in hybrides, die volgens WLTP-opgave altijd onder de 84 gram zitten, relatief betaalbaar zijn in Nederland. PHEV-techniek inzetten voor gepeperde versies zou voor Nederland soelaas kunnen bieden.

Cupra Leon - Achteruitkijkspiegel

Cupra Leon, een 'hot hatch' met plug-in hybride aandrijflijn.

Kijk naar de Volkswagen Golf GTE of de Cupra Leon, auto’s met een vermogen van 245 pk en mooie acceleratiecijfers, maar een lager prijskaartje dan de in dit verhaal genoemde Volkswagen Golf GTI en Ford Focus ST.

Is PHEV sportief genoeg?

Is een auto met een verbrandingsmotor, een elektromotor en een accupakket dat je met de stekker kunt opladen sportief genoeg om hem als hot hatch te bestempelen? Met onderstel­techniek kom je een eind en kun je heel wat kilo’s overgewicht wegpoetsen, maar de directe verbinding tussen bestuurder en techniek voelt door de gecombineerde aandrijflijn nooit zo direct en opzwe­pend als het type opgefokte motoren dat doorgaans voor de GTI-achtigen wordt ingezet. Maar goed, dat is weer een heel ande­re discussie.

Bekijk ook

Nieuwe auto kopen
Zeven zaken die een auto een hot hatch maken

Zeven zaken die een auto een hot hatch maken

De hete hatchback is een auto die de gemoederen al decennia bezighoudt. Maar wanneer bestempelen...

Achtergrond
De 7 hete hatchbacks die hadden moeten komen

De 7 hete hatchbacks die hadden moeten komen

Ze zijn er nog, hete hatchbacks. Er zijn de afgelopen 45 jaar heel wat genotsbommetjes op wielen...

15
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

197
BMW 128ti - Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

BMW 128ti - Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Van alle hot hatches is de Volkswagen Golf GTI zonder meer degene met de langste erelijst....

74
Nieuws
'In Nederland meer lol met een Golf GTI dan met een Cayman' - AutoWeek podcast

'In Nederland meer lol met een Golf GTI dan met een Cayman' - AutoWeek podcast

Deze week bespreken Roy en Marco een triotest met een Golf GTi, een Ford Focus ST en een BMW...

35
Nieuws
Vijf snelle occasions van Renault Sport

Vijf snelle occasions van Renault Sport

Renault Sport verandert in Alpine en daarmee komt er een einde aan een tijdperk. In de loop...

22
Nieuws
'Belasting over bpm dreigt auto's fors duurder te maken'

'Belasting over bpm dreigt auto's fors duurder te maken'

Bovag heeft het nieuwe Belastingplan tegen het licht gehouden en daarin een kleine verandering...

81

Lezersreacties (194) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Sportuitvoeringen van compacte hatchbacks vind je bij bijna elke fabrikant, toch zijn er slechts...

Lees meer
Hyundai Ioniq 5 - Welkom Duurtest

Hyundai Ioniq 5 - Welkom Duurtest

77

Na de Hyundai Ioniq Electric en de Kona electric is dit inmiddels de derde volledig elektrische...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    44
    • 10 augustus 2022
  • Achtergrond
    Waarom de laatste Ford Scorpio kikkerogen kreeg

    Waarom de laatste Ford Scorpio kikkerogen...

    65
    • 7 augustus 2022
  • Achtergrond
    25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte de auto uniek

    25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte...

    67
    • 6 augustus 2022
  • Achtergrond
    Met de Esprit V8 brak Lotus voor het eerst de regels

    Met de Esprit V8 brak Lotus voor het eerst...

    18
    • 6 augustus 2022
  • Achtergrond
    De Mercedes 190 was ook een topper van 1982

    De Mercedes 190 was ook een topper van...

    • 30 juli 2022
  • Achtergrond
    Dit is waarom tweedehands auto's zo duur zijn

    Dit is waarom tweedehands auto's zo duur...

    59
    • 24 juli 2022
  • Achtergrond
    De autofabriek van de toekomst volgens BMW

    De autofabriek van de toekomst volgens...

    14
    • 24 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden