Flink onder het mes: Hyundai Elantra
Metamorfose
De Elantra kennen we in Nederland al jaren niet meer, maar de modelnaam is in andere markten eigenlijk nooit verdwenen. 2,5 jaar geleden presenteerde Hyundai in het thuisland een nieuwe generatie van de Avante, een auto die in het gros van de andere markten waar hij wordt verkocht gewoon Elantra heet. Onlangs doken de eerste gelekte foto's van het gefacelifte model op en nu is de auto officieel voorgesteld aan het Noord-Amerikaanse publiek.
Wat eerder al duidelijk werd, wordt vandaag alleen maar bevestigd: de Hyundai Elantra wordt zeer ingrijpend aangepast. De sedan krijgt een compleet nieuwe voorzijde waarbij de vrij conventionele koplampen van het origineel worden vervangen door veel scherper getekende exemplaren. De Elantra krijgt een nieuwe grille, een nieuwe bumper, nieuwe voorschermen en een nieuwe motorkap om op de zojuist genoemde aangepaste onderdelen aan te sluiten. Ook aan de achterzijde zijn de wijzigingen ingrijpend. Hier plaatst Hyundai niet alleen een nieuwe achterklep, maar eveneens volledig nieuwe lichtunits en een aangepaste bumper. De kentekenplaat verhuist een verdieping omlaag.
Hyundai zet natuurlijk verplichte zaken als nieuwe kleuren en nieuw lichtmetaal op de bestellijsten. Ook in het interieur zijn wijzigingen doorgevoerd. De Elantra krijgt een anders ingedeelde middenconsole, nieuwe ventilatieroosters en een herzien instrumentarium.
Op de motorenlijst zet Hyundai onder andere een 2,0-liter viercilinder die 149 pk produceert. Tevens leveren de Koreanen een 130 pk sterke geblazen 1.4, een blok dat is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Hoger op de ladder staat een 1.6 turbomotor die naar verwachting weer 204 pk sterk is, gelijk aan het exemplaar in de pre-facelift Elantra.
Dan de hamvraag: wat moet de Amerikaanse klant neertellen voor dit moois? Dat is nog niet bekend, maar de auto die momenteel in de showrooms staat, wisselt vanaf net geen
€ 14.700 van eigenaar. Voor dat bedrag krijg je de 2.0 onder de kap. De meest krachtige versie kost omgerekend nog geen € 20.000. Let wel, de Elantra kun je wat formaat en positionering betreft vergelijken met de Ford Focus Sedan, een auto die straks in de Verenigde Staten niet meer leverbaar is, maar nog wel voor zo'n € 15.500 wordt geleverd.