GTO Engineering werkt aan eigen retro-Ferrari
Moderne techniek in retro-jas
GTO Engineering is momenteel nog vooral bekend van haar restomods, maar het Britse bedrijf komt met een eigen creatie. Onder de noemer Project Moderna stoomt het een retro sportauto klaar met klassieke designinvloeden.
Wie schatrijk is en graag een klassieke Ferrari met hedendaagse techniek wil laten uitrusten, is bij GTO Engineering aan het goede adres. Dat bedrijf specialiseert zich in zogenoemde 'restomods' van legendarische Ferrari's. Men neemt een donorauto, trekt die technisch naar de 21e eeuw, zorgt dat het geheel er weer prachtig uitziet en voilà. Met Project Moderna steekt de vork anders in de steel. Dat wordt namelijk een geheel eigen creatie van GTO Engineering.
Zoals deze designschetsen al laten zien, moeten we voor de oorsprong van het ontwerp naar Italië. De Moderna is immers onmiskenbaar geïnspireerd op de Ferrari 250 GT SWB Berlinetta uit 1959. Een auto die GTO normaal gesproken met alle liefde moderniseert. In dit geval gaat het dus om een eigen basis, bestaande uit een stalen chassis met aluminium subframes. Voor de koets zegt GTO koolstofvezel te gaan gebruiken, terwijl de deuren en motorkap uit aluminium opgetrokken worden. De auto krijgt onafhankelijke wielophanging en forse remmen. GTO geeft verder nog niet heel veel details vrij, al is het doel om de auto qua gewicht onder een ton te houden en als krachtbron een zelfontwikkelde V12 met vier nokkenassen te gebruiken.
Er wordt nog met geen woord gerept over prijzen of productieaantallen, maar reken maar dat het een peperdure en zeer exclusieve auto wordt. Geïnteresseerden kunnen alvast hun persoonlijke wensen doorgeven. GTO Engineering zegt dat de auto's geheel naar smaak samengesteld kunnen worden. Waarschijnlijk zien we in het nieuwe jaar het eerste fysieke exemplaar.