Grote sedan Mitsubishi niet voor ons
De grote sedan van Mitsubishi waarvan de Concept-ZT een voorbode is, komt niet naar Europa. Bij ons blijft de Lancer de enige sedan, in het Europese D- en E-segment zullen de Japanners het traditionele koetswerk niet meer voeren. Wel komt er een interessante compacte middenklasser aan.
De Concept-ZT is vooral bedoeld voor exportmarkten als Australie en de VS. Toch zit er een diesel onder de kap, want ook in die landen stijigt de vraag naar zelfontbranders. Een interessant diesel, die 2.2 commonrail, die op niet al te lange termijn ook onze kant op komt. Dat meldt de Nederlandse importeur. De 190 pk sterke, 400 Nm leverende diesel komt in de modellen die nu ook al met diesel leverbaar zijn, zoals de Outlander, de Grandis en de nieuwe Lancer. Voor die modellen klopt het merk nu aan bij Volkswagen (2.0 DI-D) en PSA (2.2 DI-D, alleen Outlander).
Concept-cX komt wel
De andere studie van Mitsubishi, die vorige maand al in Frankfurt was te bewonderen, gaat eind 2009 in productie. De Concept-cX is een compacte middenklasser met behoorlijk wat SUV-trekken en daarmee vergelijkbaar met de Nissan Qashqai. Er is ruimte tussen de Colt en de Lancer ('tussen C- en D-segment')voor zo'n model. Hij heeft vierwielaandrijving en net als de Concept-ZT een SST transmissie met dubbele koppeling. Ook hier weer een diesel onder de kap. Net als de 2.2 in de sedan betreft het een eigen motor van Mitsubishi maar dan met een inhoud van 1,8 liter. Die levert 136 pk en 280 Nm, een krachtbron die we volgens de woordvoerder van Mitsubishi Motor Sales Nederland in de toekomst in meer modellen gaan terugzien.