Grijs kenteken later in werking

Grijs kenteken later in werking
Na het bekend worden van de tweede nota van wijziging op het belastingplan 2005 is het vrijwel zeker hoe de grijskentekenregeling er in 2005 uit gaat zien.

Na het bekend worden van de tweede nota van wijziging op het belastingplan 2005 is het vrijwel zeker hoe de grijskentekenregeling er in 2005 uit gaat zien.

De verwachting was dat de nieuwe grijskentekenregeling in werking zou treden met ingang van 1 januari 2005. Deze datum wordt niet gehaald en naar verwachting treedt het plan enkele maanden later in werking. Op nieuwe bestelauto's wordt BPM geheven die door ondernemers direct teruggevraagd kan worden. Niet ondernemers kunnen de BPM niet terugvragen en gaan het personenautotarief voor de wegenbelasting betalen. Ondernemers houden het lage grijskentekentarief voor de wegenbelasting. Bij aanschaf van een nieuwe grijskentekenauto wordt deze voor de BPM vijf jaar gevolgd. Wordt de auto binnen deze vijf jaar verkocht aan een particulier of houdt de ondernemer op met het ondernemen dan is een bedrag aan rest BPM verschuldigd. De hoogte van de rest BPM is afhankelijk van de leeftijd van de auto op het moment van overdragen of stoppen van het bedrijf. Bij overdracht aan een andere ondernemer is geen BPM verschuldigd. Nadat de bestelauto 5 jaar oud is mag deze aan een particulier verkocht worden zonder rest BPM heffing. De wegenbelasting gaat met ingang van 1 januari voor het grijze kenteken met € 76 per jaar omhoog. Zodra de nieuwe grijskentekenregeling in werking treedt gaan particulieren het hoge personenautotarief voor de wegenbelasting betalen. Invaliden zullen gecompenseerd worden voor de hoge wegenbelasting. Hiervoor moeten ze aantonen dat ze invalide zijn en dat ze van de bestelauto gebruik maken. De auto hoeft niet perse op naam te staan van de invalide.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.