'Great Wall wil fabriek in Mexico'
Gat na vertrek Ford wellicht alsnog benut
Het Chinese Great Wall zou overwegen om een fabriek te bouwen in de Mexicaanse deelstaat waar Ford eerder dit jaar, onder druk van de nieuwe Amerikaanse regering, z'n plannen annuleerde.
Kort na de jaarwisseling hakte Ford de knoop door en besloot het bedrijf de geplande fabriek van 1,6 miljard dollar niet in Mexico maar in de VS te bouwen. Het was één van de eerste wapenfeiten van president Trump, die vanaf het begin heeft geroepen dat grote Amerikaanse bedrijven hun productie weer naar het thuisland moeten halen. Fords actie leverde 700 banen in de VS op, maar dat betekent natuurlijk dat die werkplekken aan Mexicaanse neuzen voorbij zijn gegaan.
Verkoop in VS
Volgens Automotive News overweegt het Chinese Great Wall om in het achtergelaten gat te springen. Het hoort bij de nog kleine groep Chinese fabrikanten die ook buiten China goede zaken doen. De auto's van het merk zijn in verschillende Oost-Europese landen, maar ook in Italië, het Verenigd Koninkrijk, Chili, Costa Rica en Uruguay, te koop. Die laatste landen zouden goed bediend kunnen worden vanuit een Mexicaanse productiefaciliteit, maar Great Wall zint tegelijkertijd op een stukje van de automarkt in Mexico zelf en, jawel, de Verenigde Staten.
Het verhaal wil dat hoge heren van Great Wall in gesprek zijn met overheidsinstanties in de Mexicaanse deelstaten Nuevo León en San Luis Potosí, waar Ford z'n fabriek zou bouwen. Goede infrastructuur is belangrijk, maar veel hangt ook af van de handelsverdragen die worden afgesloten tussen de VS, Mexico en China.