GR Yaris te duur? Doe dan eens een Daihatsu Mira GR Sport!
Of zou je liever een Hijet Copen?
Het huzarenstukje van Toyota’s sportieve GR-label is natuurlijk de belachelijke doch fantastische GR Yaris, een krachtpatser die in ons mooie landje zomaar een ton kost. Voor wie dat wat te gortig vindt, is er de Daihatsu Micra e:S GR Sport.
Daihatsu levert al bijna 12 jaar geen nieuwe auto’s meer af in Europa, maar in Japan en in onze harten is het merk nog springlevend. Voor de Tokyo Auto Salon presenteert Daihatsu een reeks concept-cars, met een sportieve GR-versie van een Cuore-achtige als hoogtepunt.
Toyota-dochter Daihatsu drijft in Japan grotendeels op zogenaamde Kei-cars, minuscule stadsrakkertjes die in ruil voor het voldoen aan strikte eisen in aanmerking komen voor allerlei voordelen. De Taft, Move, Tanto en Hijet hebben allemaal een hoge, busjes-achtige vorm, maar de Mira e:S is een hatchback zoals de Cuore die ooit ook in Europa werd gevoerd. Geen toeval, want de Cuore heette toen al ‘Mira’ in Azië. De e:S was ooit bedoeld als extra zuinige Mira, maar is nu de enige in zijn soort binnen het Daihatsu-gamma.
Handbak en turbo
Voor de Tokyo Auto Salon hijst Daihatsu hem in een heus trainingspak, afkomstig van datzelfde Gazoo Racing dat ons de Yaris GR bracht. Hier gaat men echter heel wat minder rigoureus te werk. De Mira wordt vooral optisch aangepakt en krijgt sportieve bumpers, wielen en stoelen. Het is formeel een concept-car, dus Daihatsu wijdt niet uit over de techniek. Wel rept het over de aanwezigheid van een turbomotor en een handgeschakelde versnellingsbak, heel anders dan de brave atkinson-driepitter en CVT die je normaliter in een Mira e:S aantreft. Het productiestadium lijkt ons haalbaar voor zo’n pittig kleintje, want dat heeft Daihatsu al eerder laten zien.
Uitgangspunt van de Mira GR Sport is een versie voor de rallysport. Die lijkt sterk op de GR Sport, maar is een tweezitter met een rolkooi, wederom andere wielen, sponsorstickers en goedgekeurde sleepogen. Ook de Daihatsu Copen wordt klaargestoomd voor het Japanse rallykampioenschap en verschijnt in die uitdossing op de beurs in Tokyo. Deze auto heeft een cilinderinhoud van 770 cc en is daarmee formeel geen Kei-car meer, maar dat maakt in dit geval uiteraard niet uit.
In Tokyo presenteert Daihatsu ook de Hijet Truck Jumbo. Dat klinkt groots en meeslepend, maar het is een minuscuul busje in Daihatsu’s motorsport-uitdossing, met een laadruim dat je bij stilstand kunt uitschuiven voor extra (werk-)ruimte.
Serieuzer spul
Dat het bij Daihatsu niet alleen maar om de lol gaat, bewijst het merk onder meer met de Atrai Wildranger2. Die volgens zijn makers bedoeld voor inzet bij grote rampen. Hij ziet er met zijn dakrek, extra lampen en geel/zwarte kleurenschema heldhaftig uit, maar kan vooral veel noodpakketten vervoeren. Dat hulp bij rampen in Japan helaas een 'hot topic' is, bewijzen ook de twee andere auto's die Daihatsu voor dit doel heeft ontwikkeld. Op basis van de Hijet met laadbak is er niet alleen een versie met een hydraulische laadklep vol zwaar gereedschap, maar ook een losse 'hulpunit' die (letterlijk) in geval van nood achterop een Kei-pick-up kan worden geschroefd.
Had je deze auto's al gezien?

Daihatsu Sirion 2 1.0-12V Trend E.ruiten V+A - Centr.vergrendeling - Nette en goed rijdende auto
- 2007
- 112.213 km

Daihatsu Cuore 1.0i 12V 100th Anniversary Stuurbekrachtiging CruiseControl 3e Eigenaar
- 2007
- 89.802 km

Daihatsu Terios 1.5-16v 2WD | 12MND GARANTIE | NIEUWE APK | ELEC RAMEN | CAMERA |
- 2007
- 155.914 km