Google overweegt eigen ontwerp zelfrijdende auto
Dat vertelt projectleider Chris Urmson aan de Wall Street Journal. Dinsdag liet Google voor het eerst een groot aantal Amerikaanse media een testrit maken met zelfrijdende auto's. Momenteel gebruikt Google zijn technologie in 24 auto's, vooral Toyota's Prius en Lexussen RX. Maar Urmson sluit niet uit dat het bedrijf zelf een auto zal maken. "Dat proberen we nu uit te vogelen."
Net als diverse andere experts verwacht hij dat een zelfrijdende auto rond 2020 op de markt kan komen. Momenteel is de technologie nog wel erg duur, al wil Urmson niet specifiek zeggen hoeveel de Google-auto kost.
Het grootste deel van de kosten zit in de lasersensor op het dak, omdat er slechts 150 van die sensoren per jaar worden geproduceerd. "Onze auto's zijn nu nog duur, maar de componenten zijn niet per definitie kostbaar", aldus Urmson.
Volgens Google zijn de zelfrijdende auto's enkele malen bij kleine ongelukken betrokken geweest, maar waren die nooit aan de auto zonder bestuurder te wijten. Het zou gaan om gevallen waar een andere auto tegen de achterkant van de Google-auto aanbotste.
Het wordt wel steeds moeilijker om nog verbeteringen aan te brengen in de software van de auto, aldus ontwikkelaar Dmitri Dolgov tegen Recode.
"In 2009, toen we begonnen, was alles waardeloos. Je kon een halfuur programmeren op de parkeerplaats en het systeem 300 procent beter maken. Dat is niet meer het geval, dus we moeten echt veel rondrijden en uitdagende situaties ontdekken."
Alle 24 Google-auto's zijn daarom elke dag op de weg om nieuwe wegen te scannen. Ingewikkelde situaties als wegwerkzaamheden en spoorwegovergangen moet de software van Google al kunnen herkennen.
De zelfrijdende auto's hebben nog wel problemen met regen en mist. In de sneeuw zijn de auto's nog helemaal niet getest.