Goedkope elektrische Volkswagen komt uiterlijk 2027

Nieuwe Passat, Tiguan én T-Roc op komst

Volkswagen ID2all

Volkswagen brengt uiterlijk in 2027 een nieuwe compacte elektrische auto op de markt met een kale marktprijs van €20.000. Dat zijn niet onze woorden, maar die van niemand minder dan Volkswagen-CEO Thomas Schäfer.

Volkswagen is voornemens het ID-label behoorlijk uit te breiden. Op 17 april beleeft de Volkswagen ID7 zijn debuut, maar ook in een veel lagere segmenten wil het een aantal bereikbaardere elektrische ID-modellen gaan voeren. Met de ID2all Concept blikte Volkswagen in maart al vooruit op de Volkswagen ID2, een elektrische hatchback in het Polo-segment dat in 2025 op de markt komt met een vanafprijs van minder dan 25 mille. Gelijktijdig met de onthulling van de ID2all meldde Volkswagen dat het ook aan een elektrisch model werkte dat nog onder de ID2 komt te staan en die in principe minder dan €20.000 moet kosten. In gesprek met Automobilwoche zegt Volkswagen-topman Thomas Schäfer dat die nieuwe betaalbaardere elektrische Volkswagen 'uiterlijk 2026-2027' op de markt komt.

Volkswagen ID2all Concept

Volkswagen ID2all Concept.

Volgens Schäfer wordt die kleine elektrische Volkswagen - die we voorlopig maar ID1 noemen - onder leiding van Skoda ontwikkeld. De Volkswagen-topman geeft aan dat de 'ID1' waarschijnlijk niet op het MEB Entry-platform komt te staan waarvan de ID2 gebruik gaat maken. "We zouden er een andere autofabrikant voor kunnen aanhaken, maar gezien de schaal waarop we willen gaan produceren doen we dat waarschijnlijk niet. We onderzoeken een aantal mogelijkheden, maar het is te vroeg om daarover iets te zeggen. Het is nieuw terrein voor ons en het model moet wel winstgevend worden." Tot de komst van de 'ID1' is de elektrische e-Up het kleinste elektrische model, maar daaruit trekt Volkswagen medio 2024 de stekker omdat de auto dan niet meer voldoet aan regelgeving op het gebied van cybersecurity, aldus Schäfer. Het aanpassen van de Up zou te kostbaar zijn.

Volkswagen ID2

Ook over de productieversie van de Volkswagen ID2all Concept geeft Schäfer interessante inzichten. De ID2 rol straks in het Spaanse Martorell van de productieband. De fabricage gebeurt dezelfde productielijn waar Cupra de UrbanRebel - die nog een definitieve modelnaam krijgt - gaat produceren. Volkswagen komt zoals bekend eveneens met een elektrische compacte cross-over dat je als zustermodel van de ID2 moet zien. Die zal net als de compacte elektrische cross-over van Skoda in het Spaanse Pamplona het levenslicht zien. De Cupra Urban Rebel en de compacte elektrische cross-over die Skoda in het vat heeft zitten, gaan volgens Schäfer in principe meer dan €25.000 kosten. Meer dus dan de ID2.

Volkswagen ID Life

De Volkswagen ID Life waarvan het ontwerp in de prullenbak is geëindigd.

De ID2all leek in niets op de Life Concept, de eerdere voorbode van een compactere elektrische Volkswagen. Het design van die Life Concept werd naar de prullenmand verwezen. Volgens Schäfer was de Life Concept getekend in een tijd waarin EV's en vergelijkbare auto's met verbrandingsmotoren naast elkaar zouden worden verkocht en waarbij de elektrische modellen een andere designstijl moesten hebben. Volgens de topman is dat nu niet meer nodig.

En verder?

De ID2 krijgt tevens een GTI-achtige versie, waarschijnlijk een GTX-variant. Volgens Schäfer blijft het aantal motoren en uitvoeringen van de ID2 beperkt. "Die fout maken we niet meer", zegt de CEO. Gaat de ID2 de Polo vervangen? Dat hangt volgens Thomas Schäfer helemaal af van hoe de invoering van Euro7 uitpakt. "Momenteel kan je een handgeschakelde Polo met een 1.0 benzinemotor aanschaffen. Dat kan straks niet meer. Hij zal dan een (mild-) hybride aandrijflijn en automaat moeten krijgen. Compacte auto's met verbrandingsmotoren lijken duur te worden."
Vooralsnog is er binnen Volkswagen voor verbrandingsmotoren wél een plek. Hoewel het merk in 2033 in Europa de verbrandingsmotor zelf al de das om doet, komt het merk dit jaar met een nieuwe Passat, maar ook met een nieuwe Tiguan en een volledig nieuwe T-Roc. Dat lijken in Europa de laatste nieuwe modellen van Volkswagen te worden met verbrandingsmotoren. De Golf krijgt volgend jaar een 'grondige facelift' en moet het daarmee tot het eind van dit decennium uitzingen. Een nieuwe Golf met verbrandingsmotoren komt er niet. Heeft de Golf dan nog toekomst? Zonder meer. Volgens Schäfer gaat de Golf een EV-toekomst tegemoet, maar niet voordat Volkswagen het nieuwe SSP-platform gereed heeft. "De Golf moet Golf-dna hebben", aldus de topman.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.