AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'GM klopt aan bij overheid voor Chrysler'
12
General Motors wil erg graag Chrysler overnemen, maar de eigen problemen hebben er voor gezorgd dat de bodem van de schatkist is bereikt. GM klopt daarom bij de overheid aan voor financiële steun voor het verstandshuwelijk tussen de twee Amerikaanse autoconcerns.
Detroit News meldt dat General Motors de overheid om ongeveer 5 miljard dollar heeft gevraagd. Een andere optie is het fonds voor noodlijdende bedrijven, dat 700 miljoen dollar zou kunnen bijdragen. Het is mogelijk dat de overheid voor die 700 miljoen dollar een aandeel neemt in General Motors. Er is een behoorlijke kans dat de hoofdmoot van het benodigde geld komt uit een subsidiepot van het Ministerie van Energie, dat 25 miljoen dollar beschikbaar stelt voor de ontwikkeling van zuinige auto's. Dat geld zou als verkapte financiering gebruikt kunnen worden voor de overname.
Het geld is wel nodig ook, want bij de overname van Chrysler is alleen al 10 miljard dollar nodig voor het afbetalen van schulden. De overheid staat in principe welwillend tegenover de steun aan de autofabrikanten, vanwege de grote onrust in de sector. Vooral nadat Chrysler vrijdag aankondigde een kwart van de banen te schrappen, zijn de vakbonden uitermate nerveus over de verdere ontwikkelingen. Als de overheid geen steun verleent, is de kans op een faillissement groot, met een enorm banenverlies als gevolg. Mocht de overheid instemmen met een lening, dan laat het geld volgens ingewijden 'zes tot achttien maanden' op zich wachten, omdat de verschillende overheidsorganen nog toestemming moeten geven.
Het geld is wel nodig ook, want bij de overname van Chrysler is alleen al 10 miljard dollar nodig voor het afbetalen van schulden. De overheid staat in principe welwillend tegenover de steun aan de autofabrikanten, vanwege de grote onrust in de sector. Vooral nadat Chrysler vrijdag aankondigde een kwart van de banen te schrappen, zijn de vakbonden uitermate nerveus over de verdere ontwikkelingen. Als de overheid geen steun verleent, is de kans op een faillissement groot, met een enorm banenverlies als gevolg. Mocht de overheid instemmen met een lening, dan laat het geld volgens ingewijden 'zes tot achttien maanden' op zich wachten, omdat de verschillende overheidsorganen nog toestemming moeten geven.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Achtergrond

Zoveel exemplaren van de eerste Renault Espace en Chrysler Voyager zijn er nog
Nieuws

Dit zijn de vijf goedkoopste tweedehands auto’s met een hoge instap
Nieuws

Ook Chrysler én Alfa stappen af van puur elektrische toekomstvisie

Chrysler LeBaron Convertible (1990) - Klokje rond klassiek
Op Zoek Naar



