Gloednieuwe MG ZS Hybrid+: groter en veel minder elektrisch dan de huidige ZS
Zelfde naam, andere insteek
Met de compacte SUV MG ZS keerde MG in 2019 terug op het Europese vasteland. Nu is het tijd voor een geheel nieuwe ZS, die aanvankelijk niet elektrisch maar hybride is. Dat kan slim zijn, ook voor Nederland.
De MG ZS EV kwam in 2019 precies op tijd voor Nederland, waar er dankzij een flink bijtellingsvoordeel direct veel op kenteken werden gezet. Vrij kort daarna werd de aandacht door en bij MG al snel verlegd naar de vele andere modellen die het voormalig Britse, en nu vooral Chinese merk hier introduceerde. Een dikke facelift van de ZS in 2021, die behalve een nieuwe neus ook stevig verbeterde aandrijflijnen bracht, kon daarin maar nauwelijks verandering brengen.
En nu kijken we alweer naar een geheel nieuwe MG ZS. Zijn uiterlijk is net als voorheen wat anoniem, maar de auto oogt en is wel wat forser dan zijn voorganger. Met een lengte van 4,43 meter, een breedte van 1,82 meter en een hoogte van 1,64 meter is hij 11 centimeter langer, 1 centimeter breder en 1 centimeter lager dan voorheen. De wielbasis groeit met 2 centimeter naar 2,61 meter. Over bagageruimtes rept MG vooralsnog niet, maar we gaan er voorzichtig vanuit dat de ZS van de groeistuip ook een stukje ruimer wordt.
MG presenteert de nieuwe ZS niet als EV, maar als volwaardige hybride zónder stekker. Dat is nieuw voor de ZS, maar benzinemodellen waren er al eerder. Door zo’n auto konden we begin 2019 alvast eens proeven aan de ZS, in een land waar de variant met benzinemotor wél verkrijgbaar was. Dat gold voor heel veel landen, maar in Nederland hebben we de ZS tot nu toe alleen als EV mogen smaken. De MG ZS Hybrid+, zoals hij voluit heet, deelt zijn aandrijflijn met de compacte MG 3 Hybrid+. Dat betekent dat ook hier een 1,5-liter viercilinder benzinemotor met 102 pk, die samenwerkt met een elektromotor die 136 pk levert. Het systeemvermogen komt op 145 kW of 197 pk en dat is net een paar pk meer dan de MG 3 Hybrid+ heeft. Het verschil is te verwaarlozen, maar kennelijk is de boel net wat anders afgesteld. De sprint van 0 naar 100 is in de ZS in 8,7 tellen achter de rug en MG belooft een brandstofverbruik van 1 op 20. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van 113 gram per kilometer en dat is netjes, maar wel meer dan wat een Hyundai Kona Hybrid (103-107 gram) laat noteren. Het bpm-bedrag blijft met zo’n CO2-uitstoot evengoed schappelijk en dat zou weleens kunnen betekenen dat MG in Nederland goed kan scoren met de ZS Hybrid+. De invoerheffing die de EU hanteert voor auto’s uit China, waardoor SAIC-dochter MG vooralsnog het hardst wordt geraakt, geldt immers alleen voor puur elektrische modellen.
Zoals we van de ZS gewend zijn, is de standaarduitrusting al best uitgebreid. Een 10,25-inch touchscreen met navigatie, Android Auto en Apple CarPlay is bijvoorbeeld standaard, net als twaalf rijhulpsystemen. Ledkoplampen zijn dat dan weer niet, maar zitten wel op de Comfort-versie. Die heeft ook een groter 12,3-inch scherm en 17-inch lichtmetaal. De duurste Luxury-variant heeft nog grotere wielen, maar tevens lederen bekleding, stoelverwarming rondom en stuurwielverwarming. Prijzen zijn nog niet bekend voor Nederland, maar met een beloofde vanafprijs van minder dan €24.000 in Frankrijk is de MG ZS Hybrid+ in dat land goedkoper dan een Toyota Yaris Cross.
Of er ook weer een elektrische MG ZS komt, is niet bekend. Het zou ook kunnen dat MG de iets grotere MG S5 naar voren schuift als opvolger van de ZS EV, zij het hopelijk onder een andere naam. Dat hopen we niet alleen omdat 'S5' gegarandeerd gedoe oplevert met Audi, maar ook omdat de combinatie van een letter en een cijfer nóg een optie zou toevoegen in de al niet erg doorgrondelijke namenbrij van MG. Dat voert naast de 3, de 4 en de 5 immers eveneens de ZS, de EHS en de Marvel R