Getunede bedrijfsauto's bestaan al langer dan je denkt

Brute bestelbussen

Ford Transit Custom MS-RT
Ford Transit MS-RTFord Transit MS-RTFord Transit MS-RTFord Transit MS-RTFord Transit MS-RTFord Transit MS-RT

Je ziet het tegenwoordig maar al te vaak: gangbare bedrijfsauto’s die spectaculair zijn uitgedost met bijvoorbeeld een bodykit, een aangepast onderstel en een setje brede wielen. Is er hier sprake van een trend?

Op straat komen ze geregeld voorbij: bestelauto’s met bijvoorbeeld uitgebouwde wielkasten, een verlaagd onderstel en een grote spoiler. Niet alleen kleine bedrijven doen die dit soort aanpassingen, ook een grote speler als Ford ziet potentieel in dit deel van de markt. In samenwerking met het Britse bedrijf MS-RT levert het merk op jaarbasis zo’n vijfduizend sportieve exemplaren van de Transit Custom en de Ranger af, al is die laatste niet beschikbaar voor de Nederlandse markt.

Volgens James Kerr, designbaas bij MS-RT, wil het bedrijf een eigen draai geven aan het aanpassen van bedrijfsauto’s. “Deze markt bestaat al langer, alleen wij willen met onze producten een bepaalde niche aanspreken. Je kunt bij ons iets krijgen dat er cool uitziet, dat van hoge kwaliteit is en dat je ook nog eens rechtstreeks bij de dealer kunt kopen.” Volgens Kerr wil MS-RT op die manier een bedrijfsauto aanbieden die niet alleen geschikt is voor het werk doordeweeks, maar ook leuk genoeg om in het weekend mee op pad te gaan.

Ford Transit MS-RT

Alleen de laatste aanpassingen bij MS-RT

Bij MS-RT pakken ze bedrijfsauto’s op verschillende punten aan. Tijdens een rondleiding door een bedrijvige fabriekshal laat Kerr vol trots zien hoe een team van medewerkers sleutelt aan de Transit Custom en de Ranger. Het overgrote deel van de productie vindt overigens elders plaats, alleen de laatste aanpassingen doet MS-RT. De Transit is vanaf de fabriek bijvoorbeeld al voorzien van de juiste kleur, een aangepaste wielophanging, 19-inch lichtmetalen wielen en remklauwen in de lichtblauwe kleur van MS-RT. Na aankomst krijgt de bestelbus onder meer aangepaste bumpers, een nieuwe grille en een spoiler. In het interieur krijgen de voorstoelen en achterbank lederen bekleding, blauwe stiksels en het MS-RT-logo. De rugleuningen van de bijrijders- en de bestuurderstoel worden daarbij volledig opnieuw opgebouwd; daardoor ontbreken in de Transit Custom MS-RT de zij- en gordijnairbags. Door alle onderdelen van tevoren te produceren, bereikt MS-RT dat het ombouwen van de bedrijfsauto’s in de meeste gevallen ongeveer vier uur in beslag neemt.

In Nederland worden de omgebouwde bedrijfsauto’s van MS-RT verkocht via de officiële verkoopkanalen van Ford, terwijl de belangrijkste concurrenten het voornamelijk moeten doen met sportieve uitvoeringen en optiepakketten. Een voorbeeld is Volkswagen, sinds jaar en dag een geduchte concurrent van Ford in dit segment. De laatste jaren werken de twee fabrikanten echter nauw samen. Zo is de nieuwste Volkswagen Transporter onderhuids eigenlijk een Transit. Een omgebouwde variant van de Transporter lijkt dan ook een voor de hand liggende keuze, maar daar zijn volgens een woordvoerder van Volkswagen op dit moment geen plannen voor. Wel valt bij Volkswagen iets anders op: “Er is op dit moment veel vraag naar aangeklede en onderscheidende bedrijfsauto’s. Zo wordt bijvoorbeeld de ID.Buzz vaak geleverd met grotere wielen en een mooie wrap, want het is toch een soort visitekaartje voor bedrijven.”

Ford Transit MS-RT

Motortuning is niet voor iedereen

Voor sommige bedrijfsauto’s blijft het niet bij het veranderen van de rijeigenschappen en het creëren van een sportiever uiterlijk. Zo komen bij Van Vught Tuning in het Groningse Marum regelmatig bedrijfsauto’s over de vloer voor een aangepast motormanagement en meer vermogen. Volgens eigenaar Johan van Vught is dat geen nieuwe ontwikkeling. “Ik doe dit werk al bijna twintig jaar en het aanpassen van bedrijfsauto’s is altijd al een ding geweest. Wel denk ik dat het tegenwoordig iets toegankelijker is, waardoor het nu meer gebeurt dan vroeger.”

Bij MS-RT wordt er niet gesleuteld aan de brandstofmotoren en dat is volgens designbaas Kerr niet zonder reden: “Als wij de CO2-uitstoot van de motoren zouden veranderen, heeft dat gevolgen voor Ford en moet de klant aanzienlijk meer betalen.” Bij de volledig elektrische Transit Custom is het een ander verhaal, want de krachtigste elektromotor met 286 pk is uitsluitend leverbaar in de MS-RT. Daarvoor moet je overigens wel diep in de buidel tasten: de prijzen van de elektrische versie beginnen voor een particulier namelijk bij €73.471. Goedkoper instappen in een bestelbus van MS-RT is ook mogelijk, de 2,5-liter plug-in hybride met 233 pk kost €65.976. Zonder belasting kosten de versies respectievelijk €60.720 en €55.261,37.

Ford Transit MS-RT

Aangepaste bedrijfsauto is een compromis

Jezelf of je bedrijf onderscheiden met een aangepaste bedrijfsauto is niet van vandaag of gisteren, al lijkt er tegenwoordig wel wat meer belangstelling voor te zijn. Anders zijn dan de rest vraagt wel om een aantal offers. Zo hangt er als gezegd een fors prijskaartje aan het ombouwen van een bedrijfsauto. Daarnaast is het goed voor te stellen dat sommige aanpassingen voor problemen zorgen, denk aan de bodykit en de lagere wegligging in combinatie met een onverharde bouwplaats.

Bij de Transit Custom MS-RT moet je bijvoorbeeld ook nog rekening houden met veiligheid, want er ontbreken een paar airbags. Een getunede bedrijfsauto is wat dat betreft een compromis, al maakt het sportievere karakter uiteindelijk een hoop goed.

Geschiedenis van MS-RT

Onder de vlag van het aan Ford gelieerde rallyteam M-Sport worden in 2015 de eerste aangepaste versies van de Transit Custom en Connect geïntroduceerd. Drie jaar later is het de beurt aan de gefacelifte Transit Custom, al verschijnt die wel onder een ander label. BMW maakt namelijk bezwaar tegen het gebruik van de naam M-Sport op de sportieve bestelbusjes. Als alternatief wordt er gekozen voor MS-RT, een afkorting van M-Sport Road Technology. Een jaar na het verschijnen van de Transit Custom MS-RT in Nederland verhuist het bedrijf in 2021 naar het Engelse Dagenham, aan de oostkant van Londen. Op deze plek heeft Ford al meer dan negentig jaar een productiefaciliteit; tegenwoordig lopen er voornamelijk dieselmotoren van de band. Op het terrein vestigt MS-RT zich in een leegstaand pand waar voorheen de interieurs van de Ford Fiesta in elkaar werden gezet.

Ford Transit MS-RT

 

Supervan

Een aangepaste Ford Transit? Dat komt ons bekend voor! De Britse tak van Ford onthulde in 1971 ter promotie de Supervan, een Transit op het chassis van een GT40. In de laadruimte lag een 4,9-liter V8 met ruim 400 pk. In 1984 volgde een tweede Supervan met een carrosserie van glasvezel en een 3,9-liter V8 van Cosworth. De derde Supervan kreeg in 1995 weer een Cosworth-motor, in dit geval een 3,5-liter V8 met 650 pk. In 2022 kwam Ford met een vierde, volledig elektrische Supervan met een vermogen van 2.000 pk.

Ford Transit MS-RT

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.