AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Volvo S60

  • Autonieuws
13 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de S60 zet Volvo nog een stap verder in de richting van een niet louter veilig, maar ook sportief imago. Een trend die door de 850 werd ingezet, krijgt nu een nieuwe dimensie met de coupé-achtige S60. Het wachten waard?

Dynamisch offensief

Met de S60 zet Volvo nog een stap verder in de richting van een niet louter veilig, maar ook sportief imago. Een trend die door de 850 werd ingezet, krijgt nu een nieuwe dimensie met de coupé-achtige S60. Het wachten waard?

Tekst Mario Prinsen, foto"s Helmuth Vonk

Bij velen leeft nog steeds de gedachte dat Volvo op zijn thuisbasis in het Zweedse Gothenburg werkt aan afgeronde tanks. Dat is echter ver bezijden de waarheid, want sinds de lancering van de 850, een kleine tien jaar geleden, is een Volvo toch een duidelijk andere auto geworden. De oerdegelijke Volvo-kwaliteiten zijn natuurlijk behouden gebleven, maar dat hoekige karakter is verdwenen. Daarnaast hielpen sterkere krachtbronnen en een prachtwegligging de auto aan een veel dynamischer karakter. Een Volvo werd leuk genoeg om er eens een flink potje mee te sturen. Om dat subtiel te accentueren, werd in 1994 de vla-gele 850 T5-R gelanceerd; kon je echt oeoerrrrendhard mee gaan. En er bleek een onverwacht grote interesse voor dit model te zijn. Een signaal uit de markt dat Volvo beslist op de goede koers zat.
Sportief en Volvo zijn dus geen woorden meer die met elkaar vloeken. Dat gaf de ontwerpers van de S60 de ruimte voor een vrij unieke aanpak: een design dat van achter naar voren tot leven kwam. Uitgangspunt was de sportieve daklijn van de C70, die voor de S60 als het ware werd gekopieerd, met daaraan "gesmeed" de achterkant van de S80. Vervolgens werd een optimale positie voor de achterbank gekozen en pas daarna de cockpit met meubilair geplaatst. Tot slot moest de techniek nog worden ondergebracht in een wat krappere machinekamer. Ziedaar Volvo"s S60, die er met name van opzij uitziet als een vierdeurs coupé.

Achterin beginnen

Net zoals de ontwerpers dat deden, zijn we voor deze eerste rij-impressie ook maar achterin begonnen. In de kofferbak dus. Die heeft met 424 liter doorsnee afmetingen en is voorzien van diverse handigheidjes waardoor bijvoorbeeld boodschappentassen niet meer omkukelen. Een nadeel is het extreem korte kofferdeksel: grote dingen krijg je er niet in en je moet door de knieën om te zien waar kleinere zaken in het gapende gat blijven.
Buitengewoon nieuwsgierig zijn we natuurlijk naar de ruimte op de achterbank. Is daar nog wel "n beetje plaats door die aflopende daklijn? Heeft Volvo niet te veel opgeofferd? Valt alleszins mee, want met onze 1,81 meter is er nog een paar centimeter speling tussen hoofd en hemel. De beenruimte vinden we echter voor een auto van 4,58 meter lengte te krap. Maar gauw voorin stappen.

Ze zijn er weer

Als bestuurder en voorpassagier is er in ruimtelijk opzicht weinig te klagen over de S60. Je wordt zelfs heel vrolijk, want ze zijn er weer, die stoelen die zo goddelijk goed zitten. Precies de juiste instelmogelijkheden en steun op de plaatsen waar het moet. De rijpositie is eveneens uit de kunst en het dashboard is een ergonomisch meesterwerk. Wel reflecteert de bovenkant bij felle zonneschijn wat teveel in de voorruit.
Tijd om eens een stukje te gaan rijden en als we de contactsleutel omdraaien klinkt uit het vooronder die wat hese vijfcilinderroffel. Lekker soundje dat nog beter wordt als je op het gas trapt om de motor echt te laten werken. Alle S60's hebben het want de auto wordt enkel met vijfpitters geleverd. De onze heeft de 170 pk 2.4 met een vijftraps automaat dwars tussen de voorwielen staan. Helmuth en ik begeven ons op weg naar de Zweedse binnenlanden, op zoek naar mooie fotolocaties en kronkelige weggetjes met als het even kan een matige staat van onderhoud. Beide werden gevonden: de plaatjes mag u zelf beoordelen en de wegligging prikken we het predikaat goed op. Hoewel de besturing rond de rechtuitstand ietsje zwaarder zou mogen aanvoelen, kunnen we er in bochten mee lezen en schrijven. De installatie is behoorlijk direct en vergeet niet met de bestuurder te communiceren. Het onderstel weet goed raad met de 170 paardenkrachten en de 230 Nm's, daarbij geholpen door de automaat die de krachten altijd iets geleidelijker doorstuurt naar de wielen. De S60 is dan ook goed te rijden zonder traction control; het binnenste wiel wil dan overigens wel eens een gil slaken als er voluit vanuit een krappe bocht wordt geaccelereerd. Naast goede rij-eigenschappen doet de S60 ook van zich spreken door een prima veercomfort. De banden slaan best op gaten in het plaveisel, maar je derrière blijft vrijwel verschoond van de schokken. Een kraakje hoor je dan overigens nog wel eens in de auto.

Vlotte rakker

In de dagelijkse praktijk ontpopt deze turboloze 170pk-versie zich zelfs met de vijftrapsautomaat tot een hele vlotte jongen. Op de startbaan van een militair vliegveldje konden we even een 0-100-sprintje klokken en dat zat dicht bij de negen seconden. Past goed bij het dynamische karakter van de S60. Altijd heb je lekker vermogen onder de rechter voet en de vijftraps automaat leidt dat bijna zonder merkbare schakelmomenten naar de voorwielen. Leuk sporty detail is dat de motor bij volgas gewoon het oranje gebied inwandelt dat bij 6000 toeren begint; overschakelen gebeurt pas bij 6500. De meeste automaten schakelen al ruim voor het oranje toerengebied door. Overigens heeft Volvo de S60 wel 'lange benen' gegeven want met de automaat in D draait de motor bij 100 km/h slechts 2000 toeren. Vandaar dat we de pook ook geregeld in standje 4 parkeerden voor net even iets alerter reageren.

Wachten loont

Volvo richt met deze S60 zijn offensief heel nauwkeurig op Audi"s A4, BMW"s 3-serie en de C-klasse van Mercedes. Allemaal auto"s met veel prestige, een stevig prijskaartje en een relatief bescheiden ruimteaanbod. Uiteraard wordt de S60 standaard geleverd met een hele berg veiligheidsattributen, maar ook zoiets unieks als een radiateur die is voorzien van een ozonvretende coating. Wordt ons milieu (met name op warme dagen) beter van. Voor de simpelste S60, de 2.4 met 140 pk, vraagt Volvo bijna 67 mille. De afgebeelde 170pk-versie met automaat staat voor zo"n f 76.400 in de prijslijst. Prijzen die verbluffend veel overeenkomst vertonen met die van de drie aangehaalde Duitse concurrenten. Daarmee staat de S60 naar onze mening goed in de markt en moet Volvo met zijn apart gelijnde, dynamisch presterende nieuweling goede sier kunnen maken.

Volvo on Call

In de tweede helft van volgend jaar komen de Zweden onder de naam Volvo on Call met een veiligheidssysteem op de markt dat optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van GPS-navigatie en digitale mobiele telefonie. Als die opties in de auto aanwezig zijn, dan volgt en controleert de computer hem. Na diefstal kan de auto meteen worden opgespoord. Daarnaast neemt het systeem tegelijk met de activering van airbags contact op met de Volvo-centrale en zorgt dat de telefoonlijn met de auto open blijft. Hoef je na de klap niet eerst zelf te gaan bellen, maar kun je meteen melden hoe ellendig je eraan toe bent. Daarnaast kun je terecht voor advies omtrent je Volvo. Een interessant systeem met grote voordelen, maar het feit dat in principe elk moment van de dag bekend is waar je bent, zit ons toch niet helemaal lekker.

Kijk voor alle gegevens en prijzen in CarBase Actueel.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Volvo

Uitgelicht aanbod

    T4 190pk Geartronic

    Volvo S60 T4 190pk Geartronic

    • 2020
    • 21.431 km

    € 36.950

    T5 AUT8 250PK Polar+, Luxury, Elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak, Stoelverwarming, 19" Lichtmetalen velgen Bor, Park Assist voor en achter met camera, Elektrisch bedienbare voorstoelen

    Volvo V60 Cross Country T5 AUT8 250PK Polar+, Luxury, Elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak, Stoelverwarming, 19" Lichtmetalen velgen Bor, Park Assist voor en achter met camera, Elektrisch bedienbare voorstoelen

    • 2017
    • 44.196 km

    € 34.450

    2.4 Edition II / LEDER / NAVI / CRUISE CTR. / TREKHAAK / *APK 5-2022*

    Volvo V70 2.4 Edition II / LEDER / NAVI / CRUISE CTR. / TREKHAAK / *APK 5-2022*

    • 2006
    • 258.815 km

    € 4.490

Meer Volvo occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo specificaties
  • Volvo occasions
  • Volvo video's
Advies en informatie
  • Volvo tests
  • Volvo gebruikersreviews
  • Volvo index
Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

‘Er is altijd ruimte voor verbetering.’ Als dat je motto is, dan heb je een leuk leven. Dan...

Lees meer
Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

11

Loeiheet was het toen we de Volvo XC40 met plug-in hybride aandrijflijn in ontvangst namen,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volvo C70 2.0 T (2000)

    Volvo C70 2.0 T (2000)

    • 16 april 2021
  • Review
    Volvo XC60 D4 Inscription (2020)

    Volvo XC60 D4 Inscription (2020)

    4
    • 16 april 2021
  • Review
    Volvo 340 (1979)

    Volvo 340 (1979)

    4
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    'Volvo-rijders maken het vaakst parkeerschades'

    'Volvo-rijders maken het vaakst parkeerschades'

    46
    • 12 april 2021
  • Review
    Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum (2015)

    Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum...

    4
    • 10 april 2021
  • Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

    Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend...

    • 7 april 2021
  • Review
    Volvo C30 1.8 Sport (2008)

    Volvo C30 1.8 Sport (2008)

    4
    • 6 april 2021
Merk
Merk
  • Review
    Volvo C70 2.0 T (2000)

    Volvo C70 2.0 T (2000)

    • 16 april 2021
  • Review
    Volvo XC60 D4 Inscription (2020)

    Volvo XC60 D4 Inscription (2020)

    4
    • 16 april 2021
  • Review
    Volvo 340 (1979)

    Volvo 340 (1979)

    4
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    'Volvo-rijders maken het vaakst parkeerschades'

    'Volvo-rijders maken het vaakst parkeerschades'

    46
    • 12 april 2021
  • Review
    Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum (2015)

    Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum...

    4
    • 10 april 2021
  • Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

    Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend...

    • 7 april 2021
  • Review
    Volvo C30 1.8 Sport (2008)

    Volvo C30 1.8 Sport (2008)

    4
    • 6 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep