Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Volvo S40/V40

Gereden: Volvo S40/V40
  • Nieuws
20 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe 'Neder-Volvo' 40-serie is laatste in z'n soort, de opvolger komt uit België. Dat wordt een echt andere auto, maar de op het oog weinig veranderde 40-serie van nu gaat ook scoren.

Niet anders, wel beter

Uit ons Journaal kent u 'm al, de nieuwe 'Neder-Volvo' 40-serie. Laatste in z'n soort, de opvolger komt uit België. Dat wordt een echt andere auto, maar de op het oog weinig veranderde 40-serie van nu gaat ook scoren.

Tekst Peter Fokker

De grootste primeur bij de presentatie van deze Volvo's leek in de testroute te zitten. We reden van Denemarken naar Zweden over de op 1 juli officieel te openen Öresund-brug, de monumentale oeververbinding tussen deze beide Scandinavische landen. Feitelijk een 4 km lange tunnel die pal naast het vliegveld van Kopenhagen begint, dan 4 km over een kunstmatig eiland, en tot slot de bijna 8 km lange brug die bij het Zweedse Malmö uitkomt. De voorlichting die we kregen over dit bouwproject nam meer tijd dan die over de S en V 40, hoewel Volvo erg zijn best deed uit te leggen dat deze serie wel degelijk belangrijk vernieuwd is.
Je ziet het nauwelijks: gemoderniseerde bumpers, een wat strakker en overzichtelijker middenconsole in het dashboard. Belangrijk - maar onzichtbaar - werk zit in de wielophanging, legt 'business concept manager' Hans van Gent uit. Op verzoek van vooral Amerikaanse en Scandinavische klanten is het comfort verbeterd, door gewijzigde afstemming en nieuwe voorwielophanging naar het voorbeeld van de V 70 en S 80. Van eminent belang zijn verder nieuwe common-rail diesels, voegt directeur Pieter van der Velden van Volvo Nederland er later nog aan toe. De S en V 40 zitten immers in het zakenauto-segment, dus heb je goede diesels nodig. 'En die hadden we nog niet', aldus Van der Velden, daarmee toegevend dat het vorig jaar ingevoerde Renault 1.9 dTi aggregaat niet best uit de verf kwam in de S/V 40.

Veel verfijnder

We begonnen dan ook met een S 40 diesel, en wel de 115 pk versie. Die komt iets later in de verkoop (september) dan de 102 pk variant, leverbaar vanaf heden. Beide hebben als motorisch hart weer een Renault diesel, de 1.9 dCi uit de Scénic en Laguna. Vergeleken met de voorgaande S 40 diesel is de nieuwe aanzienlijk stiller, merk je meteen. Daarnaast trekt-ie veel machtiger vanaf laag toerental, waar je de oude diesel op toeren moest houden om vlot op gang te blijven. De dCi motor ratelt zachtjes bij acceleratie, maar enige hinder heb je er niet van. En hij loopt zomaar in alle rust 200 op de teller.
Een succesvolle operatie, hetzelfde geldt voor de aanpassing in het onderstel. Kleine oneffenheden en korte richels vangt de nieuwe S 40 stukken beter op dan de wat stugge voorgangers. Het gaat niet zo ver dat de vering deinerig wordt, wel hangt de vernieuwde Volvo meer in bochten. Dat doet niets af aan de stuurprecisie, behalve dat in opvolgende links/rechts bochten de auto wat onrustig wordt en niet snel genoeg van de ene naar de andere kant wil kantelen. Samengevat: een accentverlegging van de sportieve naar de comfortabele kant. Wat waarschijnlijk prima aansluit op de wensen van de meeste klanten voor deze Volvo.
Die doet het al prima in de zakenauto-markt, waar hij nu in populariteit de Ford Mondeo voorbij is. 'Helaas, moet ik zeggen', grijnst Pieter van der Velden - Ford is immers nu eigenaar van Volvo. 'Volgend jaar denken we wel derde of tweede te kunnen worden in onze klasse', vervolgt hij ambitieus. Vooral dankzij de diesels, dus. Openhartig kijkt hij verder: 'tot en met 2004 zal de 40-serie in Born gemaakt worden, daarna gaat die fabriek Smarts bouwen voor Mercedes, de nieuwe partner van Mitsubishi. Voor de opvolger van de 40-serie breidt Volvo zijn fabriek in Gent uit. De vervanger, op een nieuwe bodemgroep gebouwd, zal in vier modelvarianten verschijnen.'

Voor alle gegevens en prijzen kijk in CarBase Actueel.

Volvo

PRIVATE LEASE Volvo

INFO
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
€ 509
Stel samen ▸
Volvo V60
Volvo V60
Volvo V60
€ 639
Stel samen ▸
Volvo C40
Volvo C40
Volvo C40
€ 759
Stel samen ▸
Volvo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volvo V70 2.0 D3 Momentum

    Volvo V70 2.0 D3 Momentum

    • 2012
    • 293.740 km

    € 8.250

    Volvo V40 2.0 D2 Kinetic | LEDER | NAVIGATIE | AIRCO | PARKEERSENSOREN V+A | LICHTMETALEN VELGEN | CRUISE CONTROL |

    Volvo V40 2.0 D2 Kinetic | LEDER | NAVIGATIE | AIRCO | PARKEERSENSOREN V+A | LICHTMETALEN VELGEN | CRUISE CONTROL |

    • 2017
    • 112.002 km

    € 14.900

    Volvo XC90 3.2 AWD Summum Soft-Leder Blis 7P

    Volvo XC90 3.2 AWD Summum Soft-Leder Blis 7P

    • 2014
    • 91.596 km

    € 30.750

Meer Volvo occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo specificaties
  • Volvo occasions
  • Volvo video's
Advies en informatie
  • Volvo tests
  • Volvo gebruikersreviews
  • Volvo index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer
Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

25

Volvo-piloten mogen altijd graag beweren dat hun auto bij hoge kilometerstanden ‘net ingereden...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    64
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    64
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden