Gereden: Volkswagen Caddy Kombi

Volkswagen Caddy
Met de Caddy Kombi lanceert Volkswagen een model dat zonder poespas toch een grote veelzijdigheid in huis heeft.

Met de Caddy Kombi lanceert Volkswagen een model dat zonder poespas toch een grote veelzijdigheid in huis heeft. De auto staat op een middenklasseplatform, waar concurrenten als de Renault Kangoo en Citroën Berlingo op een kleinere leest zijn geschoeid.

Pakweg de helft van alle onderdelen van de nieuwe Caddy worden geleend van de nieuwe Golf en Touran. Standaard heeft de Caddy Kombi vijf zitplaatsen, voor 844 euro levert de dealer een versie met een extra zitbank met twee omklapbare zitplaatsen. Die bank is met een paar simpele handgrepen te verwijderen, maar is vanwege zijn ruim 30 kilo gewicht lastig te tillen.
De veelzijdigheid van de Kombi is prima. Als je iets heel groots te vervoeren hebt, kan de normale bank in delen worden weggeklapt om een soort bedrijfswagenlaadruimte te creëren. Het interieur oogt minder luxueus dan in een echte MPV, maar er valt zeker voor kopers in dit segment goed mee te leven. De bestellerherkomst is duidelijk terug te herkennen in het nodige onafgewerkte plaatwerk binnenin. Het dashboard oogt daarentegen heel aardig, de stoelen zijn achterin veel hoger dan in de meeste MPV's, door het verstelbare stuurwiel is de zitpositie prettig in te stellen.

Natuurlijk mag je van een auto in deze prijsklasse niet hetzelfde comfort verwachten als in een Touran, maar die kost ook letterlijk de helft meer. De Caddy Kombi heb je namelijk vanaf 15.345 euro. Wel heb je achter dan geen onafhankelijke multilink wielophanging, maar gewoon een aanzienlijk minder verfijnde starre achteras. Onder normale rijomstandigheden valt dat nauwelijks op. De Caddy voelt zelfs iets comfortabeler aan dan de erg stugge Touran. Op slingerende wegen laat de Kombi zich zonder overmatig overhellen sturen.
Een groot voordeel van die starre achteras is dat de vloer laag en vlak kan blijven. Bovendien heeft hij een fors laadvermogen van 750 kilo.

We reden met twee verschillende krachtbronnen, de 1.4 liter 16V met 55 kW (75 pk) en de 2.0 SDI diesel met 51 kW (69 pk). Die zijn beiden aan de krappe kant. In de stad gaat het nog, maar bij 120 km/u op de snelweg draaien ze wel erg veel toeren. Meer aan te bevelen zijn de 1.6 liter 8-kleps benzinemotor met 75 kW (102 pk) of de 1.9 TDI met 77 kW (105 pk).
De Caddy Kombi wordt vanaf april geleverd via de Volkswagen personenautodealers. Prijzen beginnen zoals gezegd bij 15.345 euro voor de 1.4 16V en lopen tot ruim 21 mille voor de 1.9 TDI.

Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 49 (26 november).

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.