AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Toyota Verso-S
60
Toyota is met de Verso-S weer helemaal terug in het segment dat het ooit zelf uitvond, maar danig heeft verwaarloosd.
Het was Toyota die het segment van de kleine MPV's heeft uitgevonden. Dat deed het met de Yaris Verso. Maar dat model is al weer zo'n vijf jaar van de markt. En de concurrentie is gretig in het gat gesprongen dat de Japanse producent achterliet. Auto's als de Citroën C3 Picasso, de Renault Modus, de Kia Venga en de Nissan Note gaan er nu met de winst vandoor.
Toyota laat het er echter niet bij zitten en keert nu terug in de klasse die het ooit aanboorde met de Verso-S. Met een lengte van nog geen vier meter is de Verso-S met recht een compacte auto. In het interieur krijg je echter toch en ruimtelijk gevoel. De bagageruimte meet een bruikbare 430 liter. De stouwruimte is eenvoudig uit te breiden naar 1.388 liter door de achterbankleuningen te laten zakken. Dat gaat door aan twee hendels aan weerszijden van de kofferruimte te trekken. Beide leuningen klappen dan volledig weg, en er ontstaat een vlakke laadvloer. Easy Flat noemt Toyota dit systeem. Verder kun je de bodemplaat verlagen voor nog meer bergruimte.
Toyota biedt drie uitvoeringen aan van de Verso-S. Vanaf de basis heeft de auto een boordcomputer, een radio/cd-speler, follow me home-verlichting en zeven airbags. Op motorisch vlak is de keuze eenvoudig; Toyota levert slechts één krachtbron: een 99 pk sterke 1,3-liter benzinemotor. Die presteert voldoende in de Verso-S, mits je bereid bent 'm toeren te laten maken. Om het brandstofverbruik zo ver mogelijk te drukken, monteert Toyota op iedere uitvoering van de Verso-S een start/stop-systeem, dat vrijwel ongemerkt en snel genoeg werkt. Standaard is de motor gekoppeld aan een zesversnellingsbak (een CVT-automaat is optioneel). De bak voelt afstandelijk, maar wel strak aan. En dit gevoel kenmerkt eigenlijk de hele bediening van de auto; die is enigszins wollig en gaat gepaard met weinig gevoel, maar wel solide.
De volledige rij-impressie met de Toyota Verso-S staat in AutoWeek 5 die op 2 februari in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Eén keer gek maar ook verstandig zoals deze andere Japanse mini-MPV's: te koop voor €7.000
Occasiontest
Occasion Test: Opel Meriva - Nissan Cube - Toyota Verso-S
Nieuws
Kleine opfrisbeurt voor Toyota Verso-S
Vergelijkende test
Vergelijkende Test: Nissan Note - Kia Venga - Toyota Verso-S
Autotest