Gereden: Toyota Proace Dubbele Cabine 2.0 D-4D

Comfortabel combineren

Toyota Proace Dubbele Cabine 2.0 D-4D
Toyota Proace Dubbele Cabine 2.0 D-4DToyota Proace Dubbele Cabine 2.0 D-4DToyota Proace Dubbele Cabine 2.0 D-4DToyota Proace Dubbele Cabine 2.0 D-4DToyota Proace Dubbele Cabine 2.0 D-4DToyota Proace Dubbele Cabine 2.0 D-4D
De aanduiding 'Verso' achter op deze grijs gekentekende Toyota Proace met dubbele cabine is veelzeggend: dit is het luxepaard van de familie, die op initiatief van de Nederlandse importeur is ontstaan. Slim combineren levert een zeer comfortabele besteller op.

Creatieve geesten, daar bij de Toyota-importeur. Ze roeien bewust niet louter met de riemen die ze hebben (de standaard Proace-modellen), maar gaan een stap verder door ook eigen uitvoeringen te bouwen. Zie de Proace Truck, die niet in die hoedanigheid bij Peugeot en Citroën te koop is. En nu dan de Proace Dubbele Cabine. Die staat weliswaar bij alle drie de merken in de standaardprijslijst, maar in Nederland bouwt Toyota hem ook op basis van de luxueuzere personenautoversie, de Proace Verso. Zo heet hij althans op de achterklep; de bestelauto-prijslijst spreekt van Dynamic en Executive.

Extra lang

De Dubbele Cabine is altijd de extra lange (5,30 meter) uitvoering van de Proace. De Dynamic kost vanaf € 31.795 (1.6 D-4D, 115 pk); de testauto is de 2.0 D-4D met automaat van € 36.895. Dat is exact vijf mille meer dan de even sterke Professional-uitvoering, die op zijn beurt de duurste is van de 'gewone' bestelauto-modellen. Wat je bij de Dynamic extra krijgt, is in de eerste plaats een heleboel verwennerij, zoals lichtmetalen wielen, een tweede schuifdeur, een grote achterklep (openslaande deuren niet leverbaar) en achterin een extra airco, zonneschermen en een panoramadak. Wie deze auto ook voor het gezin gebruikt, kan bij de kinderen niet meer stuk. Er is volop ruimte; de wat harde en vlakke achterbank is in delen uitneembaar voor extra laadcapaciteit vóór de tussenwand. Fijn is de extra geluidsisolatie die is toegepast bij zowel de voorruit als achterin. Op snelheid is hierdoor louter wat windgeruis hoorbaar, andere geluiden verdwijnen geheel naar de achtergrond. De 2,0-liter (PSA-)motor met de voortreffelijke zestrapsautomaat is alleen bij het optrekken waar te nemen. Hij is beresterk, zie daarvoor ook de ervaringen met de Citroën Jumpy, die we met de identieke aandrijflijn reden. Die verbruikte gemiddeld 7,4 l/100 km, de zwaardere Toyota scoorde nu 8,0 l/100 km.

Vering soepeler

Een ander kenmerk van de Proace Dynamic en Executive is het meer op comfort dan op zware lading afgestemde onderstel; de vering is soepeler. Ten opzichte van de eerder gereden 115 pk-versie is een wat onrustiger achteras merkbaar; de boel deint na lange oneffenheden net te veel na. Comfort staat verder met hoofdletters geschreven bij deze bedrijfswagen. Bruikbaar is hij nog steeds: de laadruimte heeft een inhoud van 4,0 kuub (circa 1,70 x 1,60 x 1,40 meter) en het laadvermogen is bij de 2.0-motor een flinke 1.200 kg. Opvallend: de achterste rechter zijruit hoeft van de wetgever niet te worden geblindeerd. Maar het kan wel, voor wie niet de indruk wil wekken met een personenbusje te rijden. Of op die plek gewoon zijn bedrijfsnaam kwijt wil.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.