Gereden: Smart Twinamic DCT

Enige in segment met dubbele koppeling

Smart Forfour
Wie een kleine stadsauto wil met automaat was tot op heden veroordeeld tot erg dure ouderwetse volautomaten of vervelende gerobotiseerde handbakken. Maar dit tijd is voorbij.

Smart lanceerde de nieuwe fortwo en forfour met 0.9 turbomotor met 90 pk, maar het uitleveren van meer dan de turboloze versie met 71 pk liet nog even op zich wachten. En nu het zover is, koppelt het merk er meteen een gloednieuwe automaat aan. En nee, het ouderwetse pijn in de nek door het langzame geschakel van een gerobotiseerde handbak is voorbij, Smart legt namelijk een gloednieuwe automaat met dubbele koppeling in de auto. En dat is logischerwijs een verademing in dit segment. Juist vanwege het koppel van het turboblokje werkt het automaatje erg goed. Zeker in de stad. Het enige wat gevoelsmatig nog soepeler gaat met een auto van dit formaat, is elektrische aandrijving. Je wilt immers in dit type auto een aandrijflijn hebben die soepel en snel reageert, dat maakt de auto wendbaar en bruikbaar in druk verkeer. En de combinatie van de nieuwe DCT en turbopower tilt het hele model naar een hoger plan. Een kwestbaar punt is de prijs die over enkele weken pas bekend wordt: Smart is al niet goedkoop en een beetje leuke versie met de nieuwe automaat gaat dan vermoedelijk richting een aangeklede B-segmenter.

Lees de volledige ervaring van de nieuwe Smart Twinamic automaat binnenkort in AutoWeek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.