Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Skoda Fabia Combi

Gereden: Skoda Fabia Combi
  • Nieuws
10 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na de FabiA kon je natuurlijk wachten op de FabiB. Wie A zegt, moet immers ook B zeggen. We doelen op de nieuwe 'grote kleine' Skoda: de Fabia Combi.

FabiB

Na de FabiA kon je natuurlijk wachten op de FabiB. Wie A zegt, moet immers ook B zeggen. We doelen op de nieuwe "grote kleine" Skoda: de Fabia Combi.

Tekst Rob van Ginneken, foto"s Skoda en RvG

Hoe zeggen de Fransen dat ook weer zo mooi? "Frapper toujours!" In ons tamelijk hoekige Nederlands wordt dat iets als: met een heleboel kleine duwtjes kom je een heel eind. Dat is ongeveer de filosofie die Skoda toepast. Skoda was nog niet zo heel lang geleden een merk met auto"s waarvoor je zo"n beetje sektelid moest zijn om erbij te willen horen. Maar langzaamaan zijn ze toch op menige boodschappenlijst beland.
Toegegeven, we zien in de sportschool bij het praatje achteraf nog weinig Skoda sleutelhangers uitdagend op de fruit- en sportdrankjesbar liggen. Maar op feesten en partijen worden toch al mensen gesignaleerd die zonder donkere zonnebril op de neus vrijuit durven vertellen dat ze in een Fabia of Octavia rijden. De verklaring is simpel: daar is namelijk helemaal niks mis mee.

Stationcar of Combi?

Frapper toujours. De mannen in Mlada Bolesav, even boven Praag, hebben weer een nieuw no-nonsense hebbeding aan de lijn toegevoegd. De gewone Fabia is een auto met dermate grote kwaliteiten dat het niet zozeer de vraag is hoe je hem verkoopt, maar eerder hoe je de koper zo gek krijgt er even in te gaan zitten. Daar komt nu een Fabia Combi volgens gelijk recept bij.
Stationwagon-versie? Nou, nee. Je praat over een aan de achterkant 26 centimeter verlengde Fabia met vormen die eerder aan een hatchback doen denken. Niet verkeerd van design, maar duidelijk minder karakteristiek dan de vijfdeurs. Zelfs de kersverse designer van Skoda - die hem dus niet tekende - geeft toe dat in die meer afgeronde aanpak toch iets van dat herkenbare Fabia-kontje verloren is gegaan.
Nu we toch even tegenstribbelen: de achterpassagiers schieten er ook geen moer mee op, want de achterbank staat exact op dezelfde plek. Maar goed, in de gewone Fabia kun je ook al heel redelijk zitten. De daklijn is hoog en er is een niet eens verkeerde beenruimte beschikbaar. De volle winst van de extra lengte gaat naar de bagageruimte. Die meet een uiterst bruikbare 426 liter. Met deze Combi koop je een auto van het formaat Golf. Misschien iets minder zitruimte, maar wel een laadbak van heus gezinsautoformaat.

Veelzijdig

Een verrassend aardige en veelzijdige auto, mag je rustig stellen. Zeker als je weet dat hij volgens de eerste berichten maar pakweg 1500 gulden meer gaat kosten dan de hatchback, zodat je voor ruim 25 mille in een Combi van compact middenklasseformaat rijdt.
Als je de achterklep opendoet, valt een fraaie detaillering op. De vloer is afgewerkt met beschermstrips, je vindt her en der bevestigingshaken en de laadruimte is mooi regelmatig van vorm. Bruikbaar dus. Zo is hij tussen de wielkasten bijna een meter breed. Doordat er achter de wielkasten twee keurige bergkastjes in de wanden zijn gemaakt, ontstaan rechte zijwanden. Klap je de ongelijke delen van de bank voorover, dan ontstaat een laadlengte van meer dan anderhalve meter. Zat om - pakweg - een mountainbike neer te leggen.
Een ander aardig detail is de 12-voltaansluiting boven aan de rechterwielkast. Bovendien zit er in de cassette van het roldek voor de bagage bovenop een bergsleuf waarin een paraplu (ook nat) een plek kan vinden. Moet je even weten. Het geheel is overigens uitneembaar.

Goed gedrag

Kortom: een low budget gezinsauto met ingetogen zakelijke mogelijkheden, als je geen al te hoge eisen stelt. En met dat image komt het ook wel goed. Zeker als Skoda in september 2001 zijn Bohemia lanceert. Een hele dikke auto met alle toeters en bellen op dezelfde basis als de toekomstige Passat.
Rijdt het ook een beetje, zo"n Fabia Combi? Zeker. Niets hoogdravends, maar de uitbouw heeft geen al te storende resultaten. Iets meer afrolgeluiden van achter uit, dat wel, maar hij stuurt met zijn elektrohydraulische (snelheidsafhankelijke) bekrachtiging heel makkelijk. Niet echt licht trouwens, je merkt wel dat er iets is veranderd. De Combi blijft een mooi stabiele auto, maar vindt het wel prettig als je hem gelijkmatig een bocht in stuurt. Niet in de laatste plaats omdat hij al gauw 1200 kilo weegt en vrij lange veerwegen heeft. Maar doe je niet al te wild, dan gaat het allemaal prima. Met een licht onderstuureffect als je toch eens wat harder rijdt. Hij gaat dan zelfs zo hard de bocht om dat je behoefte krijgt aan stoelen met iets steviger zijwangen, vooral rechts.
De lijn omvat net als bij de Fabia hatchback de comfortniveaus Classic, Comfort en Elegance. Motorisch is er keus tussen drie 1.4-liter benzineversies, de 1.9 SDI en de 100 pk 1.9 pompverstuiver TDI - eveneens bekend uit de Fabia; plus als nieuwtje de 2.0 uit de VW Golf en Skoda Octavia. Standaard zijn zaken als een airbag, in twee richtingen verstelbaar stuur, Isofix kinderstoelbevestiging achterin, in kleur gespoten bumpers en een gedeeld neerklapbare achterbank. Als je dat noteert naast een meerprijs van zo"n 1500 gulden en de opvallend mooie kwaliteit van de afwerking, mag je rustig concluderen dat de Tsjechen er weer een trekker bij hebben. En concernbroeders Seat en VW een nieuw probleem. Als klap op de vuurpijl volgt na deze Combi - over een maand of drie, vier leverbaar - ook nog een even grote Fabia sedan.

Skoda

PRIVATE LEASE Skoda

INFO
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
€ 339
Stel samen ▸
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
€ 420
Stel samen ▸
Skoda Kamiq
Skoda Kamiq
Skoda Kamiq
€ 425
Stel samen ▸
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
€ 619
Stel samen ▸
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq
€ 664
Stel samen ▸
Skoda in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 110pk Style + Stoelverwarming + LED Koplampen

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 110pk Style + Stoelverwarming + LED Koplampen

    • 2021
    • 24.803 km

    € 32.450

    Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition Business Navigatie, Camera, Climate,

    Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition Business Navigatie, Camera, Climate,

    • 2019
    • 51.076 km

    € 22.995

    Skoda Yeti Outdoor 1.2 TSI Adventure / Climate control / Navigatie / Stoelverwarming / Trekhaak

    Skoda Yeti Outdoor 1.2 TSI Adventure / Climate control / Navigatie / Stoelverwarming / Trekhaak

    • 2015
    • 119.135 km

    € 14.800

Meer Skoda occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda specificaties
  • Skoda occasions
  • Skoda video's
Advies en informatie
  • Skoda tests
  • Skoda gebruikersreviews
  • Skoda index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    8
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe topman voor Skoda

    Nieuwe topman voor Skoda

    2
    • 4 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    8
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe topman voor Skoda

    Nieuwe topman voor Skoda

    2
    • 4 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden