Gereden: Seat Toledo
Wie straks een nieuwe Toledo in de achteruitkijkspiegel ontwaart, zal menigmaal denken met een Altea te maken te hebben. De modellen komen dan ook voor circa zestig procent overeen. Maar, niets is wat het lijkt.
Pas achter de achterportieren verschilt het design van de Toledo van de Altea. De achterste dakstijl van de Toledo loop terug en het ontwerp doet hier denken aan dat van de Renault Vel Satis en ook de Toyota Picnic. De bips van de Toledo komt wat ieletjes over en dat is voornamelijk te wijten aan de relatief kleine achterlichtunits.
Volgens de makers is de Toledo een vierdeurs met grote achterklep. Een sedan, met andere woorden, net als de huidige Toledo. Dat gaat ons wat ver; de kofferklep van de nieuwe Seat knikt weliswaar achterwaarts onder de achterruit om een sedanvorm te suggereren, maar is gewoon een grote vijfde deur, waardoor de Toledo eerder een hatchbackachtige is.
Toegevoegde waarde
De toegevoegde waarde van de Toledo ten opzichte van de Altea zit voornamelijk achterin. De eerste is met een lengte van 4,46 meter achttien centimeter langer dan de tweede. De kofferruime heeft een dubbele vloer; de bovenste is als een harmonica weg te klappen tegen de achterbankleuning aan. Er is dan 500 liter aan stouwruimte beschikbaar.
Ook het passagierscompartiment is beslist niet onderbemeten. Achterin kunnen zelfs langeren van lijf en leden een comfortabele zitplaats vinden, zonder dat ze hun ledematen in allerlei rare bochten hoeven te wringen.
Viertal motoren
Seat biedt de keuze uit een viertal motoren voor het model. Er zijn twee benzinemotoren; een 1,6, en een 2,0 FSi. En er worden twee diesels geleverd, een 1,9 TDi en een 2,0 TDi. Wij hebben kort kennisgemaakt met de grootste van de twee dieselaggregaten. De tweeliter diesel levert 140 pk. Het geluid dat hij produceert, blijft aangenaam op de achtergrond. Het is echter geen strepentrekker.
De Toledo 2.0 TDi spreidt een tamelijk comfortabel weggedrag tentoon. Hij wil best op één oor gaan hangen in de bocht en z'n kont naar buiten gooien als je het gas lost. Hoe anders is dat bij de 2,0-liter FSi, die we rijden in de Sport-Up-trim. Deze Toledo is gezegend met een sportonderstel en 17 inchwielen met laagprofielbanden. De besturing werkt veel directer en met meer precisie. De direct ingespoten tweeliter benzinemotor levert 150 pk, die er niet helemaal uitkomen. Niet dat de Toledo niet van z'n plaats te branden is, in 9,7 seconden is de 100 km/h bereikt, maar een dergelijk vermogen belooft meer.
Vijf niveaus
De Toledo komt in november op de markt en kent vijf uitrustingsniveaus; Reference, Sport, Stylance en Sport-Up. De basisversie is rijker uitgerust dan die van de Altea, airconditioning is bijvoorbeeld standaard op alle uitvoeringen. Ook zes airbags en rondom elektrische bedienbare ramen zijn bij iedere Toledo af fabriek aan boord. We rekenen er op dat de meerprijs van de Toledo ten opzichte van de Altea in Nederland zo'n duizend euro zal bedragen.
Een uitgebreide rij-impressie leest u deze week in AutoWeek.