Gereden: Renault Laguna

Renault Laguna
Gezien de kwaliteits- en betrouwbaarheidsproblemen met het vorige model, kan Renault wel een succesje gebruiken met de nieuwe Laguna. En dus werd er door de Fransen op safe gespeeld, letterlijk en figuurlijk.
De vorige generatie Laguna heeft Renault een aardige partij gezeur bezorgd, de auto's stonden vaker in de garage met mankementen van allerlei aard dan dat ze reden. Na de facelift van het model in 2005 waren de betrouwbaarheidsproblemen minder maar toen was het (imago)leed natuurlijk al geleden. Het moest dus absoluut beter bij de nieuwe Laguna en Renault heeft enorm geïnvesteerd om het nieuwe model tot een succes te maken. Over het uiterlijk van de nieuwe Laguna zijn we niet wild enthousiast, hier heeft Renault duidelijk gekozen voor de veilige weg – wat in dit segment gewaardeerd wordt. In het front zien we een beetje Citroën C5 terug, het ontbreken van een grille geeft 'm een wat steriel aangezicht. Ook aan de achterkant weinig tierlantijnen, de twee strak gesneden achterlichten zitten relatief hoog gemonteerd. Gewoon een keurige koets, maar niet berespannend. Binnenin heeft Renault gelukkig meer lef getoond; het dashboard vinden we bijzonder goed geslaagd. Het brede, vloeiende horizontale paneel zorgt voor visuele ruimte. Alle belangrijke functies zijn centraal geplaatst, de bediening ervan is erg logisch en gemakkelijk. Het instrumentarium, met slechts vier klokken, is een voorbeeld van eenvoud en overzichtelijkheid. De materialen die Renault binnenin gebruikt zijn kwalitatief goed, voelen prettig aan en de afwerking is dik in orde. Een grote vooruitgang ten opzichte van het vorige model. De rijpositie is goed, al had de stoel (met erg korte zitting) nog wel iets lager gemogen. Ondanks de toegenomen lengte, breedte en hoogte, is het gemiddelde gewicht van de Laguna-reeks volgens Renault met 15 kg afgenomen. De Laguna voelt dan ook niet zwaarlijvig aan. De snelheidsafhankelijke hydraulische besturing voelt minder kunstmatig aan dan we van Renault gewend zijn, en is daardoor ook behoorlijk precies. Bij lage snelheden is de demping stevig, bij hogere bochtsnelheden blijkt-ie toch wat soepeler in de veren te hangen en komt het vertrouwde Renault-comfort weer om de hoek kijken. Het onderstel is aangenaam stil. De 150 pk sterke tweeliter dCi (ook verkrijgbaar met 130 en 175 pk) is aangenaam stil, een eigenschap die ook op het onderstel van toepassing is. Met 340 Nm is er aan trekkracht geen enkel gebrek. De handgeschakelde zesbak laat zich soepel en licht bedienen, het gevoelige koppelings- en rempedaal vergt even gewenning. De soepele, alert reagerende automatische zesbak kost extra maar is voor veelrijders zeker het overwegen waard. De benzinegestookte 2.0 Turbo van 170 pk is de sterkste benzinemotor en alleen te koop in combinatie met eerdergenoemde automaat. Een prima duo, waarbij de tweeliter z'n vermogen mooi geleidelijk over de toeren verspreidt. De Laguna (vanaf E 27.250) staat 12 oktober bij de dealers en is verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus Expression, Dynamique en Initiale. Elke Laguna is standaard voorzien van onder andere climate control, dubbele zij-airbags, ESP, automatische parkeerrem, sleutelkaart en regen- en lichtsensor. Vanaf de Dynamique-versie is navigatie met kleurenscherm standaard aanwezig. De stationwagonvariant komt eind dit jaar en gaat door het leven als Estate, waardoor de naam Grand Tour komt te vervallen. Dit om naamsverwarring te voorkomen met de Laguna GT, de sportieve variant die in het voorjaar van 2008 komt. Deze is verkrijgbaar met 210 pk sterke 2.0 turbo en 2.0 dCi van 180 pk. De GT is voorzien van Active Drive, Renaults naam voor vierwielbesturing. In het najaar van volgend jaar komen de dikke zescilinders in de vorm van een 3.5 V6 benzine en 3.0 V6 dCi diesel.