Gereden: Renault Laguna facelift

Gereden: Renault Laguna facelift
Gereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna faceliftGereden: Renault Laguna facelift
Wat heeft Renault gedaan om de Laguna een 'nieuw' gezicht te even? Als je de wagen – die in februari op de AutoRAI werd gepresenteerd – goed bekijkt, zie je dat de neus nu meer lijkt op die van jongere – écht nieuwe – Renault-modellen als de Mégane of de Modus.
Wat heeft Renault gedaan om de Laguna een 'nieuw' gezicht te even? Als je de wagen – die in februari op de AutoRAI werd gepresenteerd – goed bekijkt, zie je dat de neus nu meer lijkt op die van jongere – écht nieuwe – Renault-modellen als de Mégane of de Modus. De frisse neus van de Renault Laguna is voorzien van een kunststof grille, die samen met de bumper een geheel vormt. Ook de motorkap heeft een iets gewijzigd model gekregen. Hij is nu wat korter en boller. De koplampen werden verder doorgetrokken naar de zijkanten. Verchroomde biezen die vanuit het midden van de grille komen en onder de koplampen door lopen, vallen nauwelijks op. Het Renault-logo zit nu niet meer op de motorkap, maar in het centrale gedeelte van grille.
Wat veranderde er onder de motorkap? Het vermogen van de 1,6-liter benzinemotor ging omhoog van 79 kW/110 pk maar 85 kW/115 pk. De 2.0 Turbo levert nu 125/170 pk, in plaats van 120 kW/163 pk. Maar het interessantst is zonder enige twijfel de nieuwe 2.0 Turbo-motor die er een vermogen van 150 kW/205 pk uit perst en een koppel ontwikkelt van 300 Nm. De nieuwe machine heeft de Laguna een top van 235 kilometer per uur en een acceleratie 0 - 100 in 7,2 seconden. Renault plaatst de Laguna met de nieuwe, sterke krachtbron dan ook uitdrukkelijk in de sportieve hoek, en noemt hem Laguna GT (Grand Tourisme). De sportiviteit houdt niet op met een potente krachtbron. Het onderstel werd 10 mm verlaagd en de wagens staan op 17 inch Michelin Exalto 2 banden. Hoe je ziet dat je met een sportieve Laguna te maken hebt? De luchtinlaat in de grille van een GT ziet er anders uit dan die van een minder sportief gemotoriseerde Laguna. Ook krijgen GT's speciale chroomkleurige velgen mee. Hatchbacks hebben een spoiler achterop. De Grand Tour GT is voorzien van dakdragers met satijnglans en getinte achterruiten.
Zo gauw je gas geeft is één ding in ieder geval volstrekt duidelijk; zo'n GT wil er vandoor als de gesmeerde bliksem. Hij versnelt zo enthousiast, dat je je afvraagt wat de wagen doet bij gladheid en nattigheid; we reden op droge wegen. Natuurlijk krijgt hij ESP mee om hem op koers te houden; én traction control én onderstuurcontrole. Bij droog weer blijft de wagen in ieder geval prima beheersbaar en luistert hij goed naar de bevelen die hij via het stuurwiel krijgt. Ondanks z'n uitgesproken prestatiedrift is de GT geen sportwagen met een snoeihard karakter. Hij maakt ook geen bezwaar tegen een minder sportieve rijstijl. Met een koppel van 300 newtonmeter kan hij goed vanuit lagere toerentallen optrekken.
Een wagen die dat nog beter kan is de Laguna 1.9 dCi 120 pk. Ook deze zelfontbrander ontwikkelt een koppel van 300 Nm; maar dan bij een nog lager toerental dan de nieuwe benzinegestookte 2.0 T. De diesel – met roetfilter – maakt van de Laguna een rustige reiswagen waar je ook behoorlijk vlot mee vooruit kunt komen.
De nieuwe snelle Laguna is al leverbaar. Op de diesel met roetfilter moeten we wachten tot het najaar.
Prijzen Renault Laguna GT
Hatchback
2.0 Turbo 205 pk 34.495 euro
Grand Tour
2.0 Turbo 205 pk 36.495 euro Prijzen Renault Laguna 1.9 dCi 120 pk
Hatchback
Authentique 28.395 euro
Expression 29.895 euro
Dynamique 31.095 euro
Privilège 32.995 euro
Grand Tour
Authentique 30.395 euro
Expression 31.895 euro
Dynamique 33.095 euro
Privilège 34.995 euro