Gereden: Renault Laguna 2.0 dCi

Renault Laguna 2.0 dCi
We zijn de laatste tijd verwend geraakt met krachtige en stille dieselmotoren. Dus hadden we ook hoge verwachtingen van de nieuwe 2.0 dCi motor van Renault en Nissan, waarmee we kennis maakten in een Laguna. Eerste indruk; de nieuwe zelfontbrander is beslist krachtig, maar nét iets minder stil dan we ons hadden voorgesteld.
We zijn de laatste tijd verwend geraakt met krachtige en stille dieselmotoren. Dus hadden we ook hoge verwachtingen van de nieuwe 2.0 dCi motor van Renault en Nissan, waarmee we kennis maakten in een Laguna. Eerste indruk; de nieuwe zelfontbrander is beslist krachtig, maar nét iets minder stil dan we ons hadden voorgesteld. Begrijp ons niet verkeerd. De rust in het interieur werd zeker niet verstoord door irritante dieselgeluiden. Niet meer dan logisch trouwens, want met een nagelende diesel hoef je als fabrikant van personenwagens niet meer aan te komen en bovendien is de nieuwe krachtbron natuurlijk voorzien van de modernste techniek. De brandstoftoevoer bij deze common-rail diesel wordt gedoseerd met een piëzo-elektrisch inspuitsysteem. Dat systeem maakt gebruik van de eigenschap van keramische materialen om onder invloed van elektrische impulsen te vervormen. De beweging die het resultaat is van deze vormverandering wordt gebruikt om de verstuivernaalden omhoog te brengen. Tot nu toe werd meestal gebruik gemaakt van elektromagnetische inspuitsystemen, maar piëzo-elektrische inspuiting werkt sneller en daardoor kan de hoeveelheid brandstof die wordt toegediend nauwkeuriger gedoseerd worden. Het is nu mogelijk per verbrandingscyclus vijf afzonderlijk porties brandstof in de cilinders te spuiten: twee voor-inspuitingen, één hoofdinspuiting en twee na-inspuitingen. De voorinspuitingen zorgen ervoor dat de verbranding geleidelijker verloopt waardoor het karakteristieke dieselgenagel tegen wordt gegaan. De na-inspuitingen dragen bij aan een betere verbranding, waardoor de uitlaatgassen schonen worden en dienen ook om roetdeeltjes te verbranden. Een gedeelte van de uitlaatgassen die uit de verbrandingskamers komen, wordt meteen gerecirculeerd, om de temperatuur in de verbrandingskamers te verhogen, wat weer leidt tot een lagere uitstoot van koolmonoxide. Om voor een betere vermenging van lucht en brandstof te zorgen, zijn de in- en uitlaatpoorten op de cilinderkoppen tegenover elkaar geplaatst. Al deze maatregelen zijn bedoeld om de nieuwe diesel te laten voldoen aan de Euro IV emissienorm die per 1 januari 2006 voor personenauto's gaat gelden. Andere technieken die daar hun steentje aan bijdragen zijn; een turbo met verstelbare schoepen; elektronisch geregelde en gekoelde uitlaatgasrecirculatie; een verhoogde inspuitdruk in het common-railsysteem en een lagere compressieverhouding. Getuned op 150 pk vermogen en 340 Nm koppel geeft de nieuwe machine de Laguna sedan een top van 215 en een acceleratie 0-100 in 8,9 seconden. Het gecombineerde brandstofverbruik komt op 5,8 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 154 g/km. De Laguna is al leverbaar met een vernieuwde 1.9 dCi motor – met roetfilter - die aan de Euro IV norm voldoet. Ook bij deze motor komen we 'schoonmaakmiddelen' tegen als een turbo met verstelbare schoepen; een verhoogde inspuitdruk, verbeterde verbrandingskamers; een groter aantal inspuitingen per verbrandingscyclus en een verhoogde recirculatie van uitlaatgassen. De krachtbron, die goed is voor een vermogen van 130 pk en een koppel van 300 Nm, geeft de Laguna een topsnelheid van 204 km/h en een acceleratie 0-100 in 10,2 s. Gecombineerd verbruik: 5,9 l/100 km. CO2 uitstoot; 154 g/km. Behalve in de Laguna kan deze machine ook geleverd worden in de Mégane en de Scénic.Leverbaar in de Modus; de Scénic; de Clio III en de meeste carrosserievarianten van de Mégane is de 1.5 dCi motor die aan de Euro IV norm voldoet. Ten opzichte van de vorige 1.5 dCi steeg het vermogen met 5 pk tot 105 pk en nam het koppel met 40 Nm toe tot 240 newtonmeter. Opnieuw zien we 'schoonmaaktechnieken' als; een turbo met verstelbare schoepen; een verhoogde inspuitdruk; piëzo-elektrische injectie en over een groter aantal inspuitingen verdeelde – nauwkeuriger gedoseerde - porties brandstof per verbrandingscyclus. De CO2-uitstoot van deze motor bedraagt 123 g/km; het gecombineerd verbruik; 4,6 l/100 km. Met de vernieuwde 1.5 dCi machine in het vooronder kan de Clio III een top van 190 halen en in 11,1 s vanuit stilstand naar honderd optrekken.