AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Range Rover Sport
Land Rover komt volgende maand met de Range Rover Sport. Hiermee bewerkt het merk een nieuw niche-segment. Het comfort van de normale Range Rover is verruild voor een sportief karakter.
Land Rover komt volgende maand met de Range Rover Sport. Hiermee bewerkt het merk een nieuw niche-segment. Het comfort van de normale Range Rover is verruild voor een sportief karakter.
De Range Rover Sport valt precies tussen de Discovery en de Range Rover in. Hij gebruikt het platform van de eerste en tal van stylingselementen van de tweede. Designers wilden de Sport er zelfs stilstaand snel laten uitzien. Die intentie maakte het merk al duidelijk met de stylingstudie van het model, de Stormer, die op de Detroit Motor Show van 2004 stond.
Hij is een fractie groter dan bijvoorbeeld een BMW X5 of een Porsche Cayenne, modellen die 'ie nadrukkelijk uitdaagt. Hij heeft echter de kortste wielbasis. De beenruimte achterin is fors, maar kleiner dan van z'n concurrenten. Je zit comfortabel en hoog verheven boven de rest van het verkeer achter het stuur, met uitzicht op een helder en toegankelijk dashboard. Met grote bedieningsorganen voor de climate controle en een touch screen-display laat het ergonomisch gezien niets te wensen over.
De Sport heeft onder andere adaptieve cruise control, die automatisch afstand houdt tot de voorligger, een elektrische parkeerrem en een Terrain Response-systeem, dat voor het eerst z'n opwachting maakte in de jongste Discovery. De Sport is in staat plassen van 700 mm diep te doorwaden en hij beklimt hellingen van 45 graden. De Sport voldoet aan alle off road-criteria die Land Rover aan z'n producten stelt en ploegt door gebieden, die de meeste eigenaren nooit zullen opzoeken.
Hij is een fractie groter dan bijvoorbeeld een BMW X5 of een Porsche Cayenne, modellen die 'ie nadrukkelijk uitdaagt. Hij heeft echter de kortste wielbasis. De beenruimte achterin is fors, maar kleiner dan van z'n concurrenten. Je zit comfortabel en hoog verheven boven de rest van het verkeer achter het stuur, met uitzicht op een helder en toegankelijk dashboard. Met grote bedieningsorganen voor de climate controle en een touch screen-display laat het ergonomisch gezien niets te wensen over.
De Sport heeft onder andere adaptieve cruise control, die automatisch afstand houdt tot de voorligger, een elektrische parkeerrem en een Terrain Response-systeem, dat voor het eerst z'n opwachting maakte in de jongste Discovery. De Sport is in staat plassen van 700 mm diep te doorwaden en hij beklimt hellingen van 45 graden. De Sport voldoet aan alle off road-criteria die Land Rover aan z'n producten stelt en ploegt door gebieden, die de meeste eigenaren nooit zullen opzoeken.
Niet sportief genoeg
Land Rover komt met een drietal motoren voor de Range Rover Sport, een 2,7 liter V6 diesel, waarin PSA de hand heeft gehad en twee V8 benzinemotoren, afkomstig van Jaguar. Wij rijden tijdens de kennismaking met de Sport met beide V8's. De Sport rijdt op het asfalt weliswaar geraffineerd, maar doet zijn naam toch niet alle eer aan, want de Range Rover is gewoonweg niet sportief genoeg.
Ondanks de toepassing van Dynamic Response wil de Sport best op één oor gaan hangen. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt tamelijk licht en verlangt een behoorlijke zwieper aan het stuur om tot actie over te gaan. De grip van de Range Rover op asfalt is fantastisch; het kan bijna niet fout gaan met de Sport. Dat het vermogen in rap bochtenwerk door het motormanagementsysteem te lang van de wielen gehaald wordt, is wel frustrerend. Maar eenmaal van z'n kettingen ontdaan, gaat de Sport er vandoor als de spreekwoordelijke haas. De 4,4 liter V8 presteert soepel. Een Cayenne S en een X5 4.4i zijn sneller, maar ja, die hebben dan ook meer vermogen in combinatie met een lager eigen gewicht. Maar de atmosferische achtpitter voelt snel genoeg aan.
Het topmodel, de Supercharged V8, maakt de Sport echter watervlug en is alleen al te prefereren vanwege de werkelijk sublieme soundtrack van de motor; het turbineachtige geluid van compressor spoort je steeds maar weer aan het gaspedaal tegen het schutbord te drukken.
De Range Rover Sport TD6 is te koop voor een prijs vanaf 69.300 euro. De V8 SE kost 86.100 euro en aan de V8 Supercharged hangt een prijskaartje van 107.200 euro.
Land Rover komt met een drietal motoren voor de Range Rover Sport, een 2,7 liter V6 diesel, waarin PSA de hand heeft gehad en twee V8 benzinemotoren, afkomstig van Jaguar. Wij rijden tijdens de kennismaking met de Sport met beide V8's. De Sport rijdt op het asfalt weliswaar geraffineerd, maar doet zijn naam toch niet alle eer aan, want de Range Rover is gewoonweg niet sportief genoeg.
Ondanks de toepassing van Dynamic Response wil de Sport best op één oor gaan hangen. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt tamelijk licht en verlangt een behoorlijke zwieper aan het stuur om tot actie over te gaan. De grip van de Range Rover op asfalt is fantastisch; het kan bijna niet fout gaan met de Sport. Dat het vermogen in rap bochtenwerk door het motormanagementsysteem te lang van de wielen gehaald wordt, is wel frustrerend. Maar eenmaal van z'n kettingen ontdaan, gaat de Sport er vandoor als de spreekwoordelijke haas. De 4,4 liter V8 presteert soepel. Een Cayenne S en een X5 4.4i zijn sneller, maar ja, die hebben dan ook meer vermogen in combinatie met een lager eigen gewicht. Maar de atmosferische achtpitter voelt snel genoeg aan.
Het topmodel, de Supercharged V8, maakt de Sport echter watervlug en is alleen al te prefereren vanwege de werkelijk sublieme soundtrack van de motor; het turbineachtige geluid van compressor spoort je steeds maar weer aan het gaspedaal tegen het schutbord te drukken.
De Range Rover Sport TD6 is te koop voor een prijs vanaf 69.300 euro. De V8 SE kost 86.100 euro en aan de V8 Supercharged hangt een prijskaartje van 107.200 euro.
De complete rij-impressie van de Range Rover Sport staat in AutoWeek 18, die woensdag 27 april in de winkels ligt.
De complete rij-impressie van de Range Rover Sport staat in AutoWeek 18, die woensdag 27 april in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Sport 3.0 P460e SE PHEV Trekhaak l Schuif- /kantel Pano l Stoelventilatie l Black Pack l 23" Inch
- 2025
- 3.500 km
€ 131.560

Land Rover Range Rover Sport 3.0 P460e SE PHEV Trekhaak l Schuif- /kantel Pano l Stoelventilatie l Black Pack l 23" Inch
- 2025
- 3.500 km
€ 132.712

Land Rover Range Rover Sport 3.0 P460e SE PHEV Trekhaak l Schuif- /kantel Pano l Stoelventilatie l Black Pack l 23" Inch
- 2025
- 3.500 km
€ 132.712
Lees ook
Autotest
Dubbeltest: Volvo XC90 vs Range Rover Sport - Stekkeren op hoog niveau
Nieuws
Range Rover Sport ook elektrisch onderweg
Nieuws
Range Rover Sport SV Edition Two: vier verschillende thema's
Nieuws
Kiezen maar: vijf smaken Range Rover Sport SV ‘Celestial Collection’
Nieuws