AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Porsche 911 met PDK
25
Porsche loopt altijd voorop waar het gaat om innovaties. Al in 1983 introduceerde het merk als eerste een versnellingsbak met dubbele koppeling. Dat was in een racer, maar na precies 25 jaar heeft deze technologie nu ook z'n weg naar een productieauto gevonden: de gefacelifte 911.
We merken tijdens een demonstratierondje op Porsches testcircuit in Weissach dat de ingenieurs niet over één nacht ijs zijn gegaan. De meeste indruk tijdens de korte sessie maakt de adaptiviteit van de PDK. De testrijder laat gewoon de bak z'n werk doen en neemt niet de moeite om zelf te schakelen.
Je hebt de keuze uit zes schakelinstellingen: drie in automatische en drie in handgeschakelde modus. In de automatische modus zoef je in alle rust richting de gewenste kruissnelheid. De Sport Plus-instelling is het andere uiterste. De elektronica zorgt ervoor dat de motor altijd in het optimale toerengebied zit, boven de 4000 tpm. De gefacelifte Porsche 911 heeft geen flippers, maar knoppen aan de voor- en achterkant van het stuur.
Er is nog meer nieuws: de 911 heeft er weer wat extra vermogen bij gekregen. De Carrera heeft nu 345 pk, de Carrera S mobiliseert zelfs 385 paardenkrachten.
Je hebt de keuze uit zes schakelinstellingen: drie in automatische en drie in handgeschakelde modus. In de automatische modus zoef je in alle rust richting de gewenste kruissnelheid. De Sport Plus-instelling is het andere uiterste. De elektronica zorgt ervoor dat de motor altijd in het optimale toerengebied zit, boven de 4000 tpm. De gefacelifte Porsche 911 heeft geen flippers, maar knoppen aan de voor- en achterkant van het stuur.
Er is nog meer nieuws: de 911 heeft er weer wat extra vermogen bij gekregen. De Carrera heeft nu 345 pk, de Carrera S mobiliseert zelfs 385 paardenkrachten.
De volledige rij-impressie met de Porsche 911 is te lezen in AutoWeek 26, die op woensdag 25 juni in de winkels ligt.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Porsche 911 Turbo S: tweede hybride 911 is sterkste 911 ooit [+VIDEO]
Achtergrond
In de jaren 70 probeerde Porsche de 911-rijder al aan de (half-)automaat te krijgen
Nieuws
Porsche 911 GTS-rijders kunnen niet zomaar op vliegvakantie gaan
Reportage
Waarom dit prototype Porsche 911 Turbo S Leichtbau meer dan €1,5 miljoen waard is
Nieuws