Gereden: Porsche 911 Cabrio
We hebben voor de testrit onze keuze laten vallen op de handgeschakelde versie, die in dit geval is gekoppeld aan de 3,4-litermotor. Als altijd is de zitpositie perfect in te stellen. Bij het inleggen van de eerste van de zeven (!) versnellingen valt al op hoe verfijnd de bak zich laat bedienen. Terug van zeven naar zes, hoe gaat dat? Vergelijkbaar met de gang van vijf naar vier, wat het schakelpatroon betreft. Toch tikt de pook niet als vanzelf terug naar zes. Enerzijds moet je 'm losjes naar achter trekken om te voorkomen dat je in één keer terug naar vier zou gaan, want dat is waar de veerdruk 'm naar toe trekt. Een tikkie omslachtig is het dus wel, die zevende versnelling.
Stijf
De kap dan. Onder het stof gaat een geraamte van magnesiumsegmenten schuil. Licht en sterk. Porsche claimt dat de constructie net zo stijf is als die van een hardtop en dat de isolatie van kou, warmte en geluid zeer dicht aan die van de Carrera coupé grenst. De complete huif verdwijnt met chirurgische precisie is het aantrekkelijke achterwerk en met dezelfde mate van verfijning komt na een druk op de knop een windschot achter de voorstoelen tevoorschijn. Is 't dak gesloten en bekijk je de 911 en profil, dan zul je zien dat het silhouet niet afwijkt van dat van de Coupé. Al met al een fraai staaltje industrieel vernuft, deze kapconstructie, die de 911 haast tot een coupé-cabrio maakt.