Gereden: Pathfinder & 350Z Roadster

Gereden: Pathfinder & 350Z Roadster
Gereden: Pathfinder & 350Z RoadsterGereden: Pathfinder & 350Z RoadsterGereden: Pathfinder & 350Z RoadsterGereden: Pathfinder & 350Z RoadsterGereden: Pathfinder & 350Z RoadsterGereden: Pathfinder & 350Z RoadsterGereden: Pathfinder & 350Z RoadsterGereden: Pathfinder & 350Z Roadster
Twee nieuwe Nissans met een geheel eigen karakter. De één heeft een hang naar het terrein en de ander komst het best tot zijn recht op zonnige asfaltlinten.

Twee nieuwe Nissans met een geheel eigen karakter. De één heeft een hang naar het terrein en de ander komst het best tot zijn recht op zonnige asfaltlinten.

In 1986 lanceert Nissan z'n eerste Pathfinder op de Amerikaanse markt. Het nieuwe model dat naar deze avontuurlijke naam luistert, is de derde versie. De Europese Pathfinder wordt in het Spaanse Barcelona geproduceerd.
Hij is leverbaar als vijf- en zevenzitter. Door beide zitrijen én de passagiersstoel neer te klappen, wordt de bagageruimte 2,8 meter diep. Als alle stoelen in hun oorspronkelijke positie staan, resteert een nog altijd bruikbare 190 liter stouwruimte. Geen SUV zonder vakjes en bakjes voor klein grut.

In eerste instantie komt de Pathfinder met een 2,5 liter common rail turbodieselmotor (174 pk, 403 Nm). Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een vijftrapsautomaat (optie). Tijdens een kennismakingsrit met de diesel, die in april bij de daler staat, gaat onze voorkeur uit naar de configuratie met handbak.
Dit najaar verschijnt de Pathfinder tevens met een 4,0-liter V6, afgeleid van de 3,5 uit de Murano en de 350Z. Ondanks dat z'n koets lager is dan die van een aantal concurrenten, wil de Nissan in de bocht nog behoorlijk overhellen. Je moet best sleuren aan het stuurwiel dat weliswaar enigszins met de bestuurder communiceert, maar toch vrij indirect is.
Hoge heuvels, diepe dalen en kuilen, het deert de Pathfinder allemaal niet. Het ladderchassis geeft geen krimp als er een wiel in het luchtledige hangt. Zet de aandrijving met een simpele draai aan een knop in het interieur in 'vier laag' en de Pathfinder ploetert overal doorheen.

350Z Roadster
De tegenpool van de Pathfinder is Nissans andere nieuwkomer, de 350Z Roadster; die voelt zich thuis op een glad asfaltlint, bij voorkeur met veel curves daarin. Ten opzichte van z'n dichte broertje is 'ie 110 kilogram zwaarder, onder andere door de extra verstevigingen, die de carrosserie van de open versie nu eenmaal verlangt vanwege het ontbreken van een vast dak. Indachtig de roadsters van weleer heeft de open 350Z geen stalen klapdak, maar een tamelijk rudimentair ogend stoffen kapje.
De 3,5-liter V6-motor, die afkomstig is uit de coupé, klinkt bij accelereren ronduit indrukwekkend; op kruissnelheden verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond. Op kronkelige bergweggetjes smijten de uitlaten het schitterend georkestreerde geluid tegen de bergwand en commando's die je via het driespaaks stuurwiel aan de voorwielen geeft, worden zonder dralen opgevolgd. De 280 pk sterke krachtbron stuwt de 350Z met grote kracht voort.
Exclusief voor de Roadster zijn de gedeeltelijk met leer beklede oranje stoelen (optie), met donkergrijze middenbanen die zijn bekleed met luchtdoorlatende stof. Dat zorgt voor een koele rug en zitvlak bij rijden met warm weer. Een windschot is standaard op de Japanse tweezitter, net als genoemd ESP, climate control, 18"-wielen en xenonlampen.

PRIVATE LEASE Nissan