Gereden: nieuwe Renault Trafic
Als een soort eresaluut aan zijn succesvolle voorganger, draagt de nieuwe Trafic aan de bovenrand van de portierruit een stilistisch kunstgreepje met zich mee: de styling wekt daar de indruk dat er net als bij de vorige versie door een bolling in het dak extra hoofdruimte voor chauffeur en passagier is gecreëerd. Het dak is er ditmaal echter zo recht als een liniaal. Beter voor de stroomlijn en bovendien is de verhoging niet nodig, want de zit is een stuk lager geworden. Het enteren van de cabine geeft nu even wat twijfel of je de aanwezige traptrede nog wel als hulpje nodig hebt; dit zal per persoon verschillen. De zit is à la MPV, op een voortaan met ruimere marges in hoogte, lengte en zithoek verstelbare stoel (ook voor de basisuitvoering). Het stuurwiel is voortaan ook in diepte verstelbaar. De passagier zit op een stoel danwel tweezitsbankje van opmerkelijk hoge kwaliteit en hoeft zich hierdoor niet benadeeld te voelen. De middelste zitplaats mag die naam ook echt hebben. Dat is knap van de ontwerpers, die deze plek vooral promoten als multifunctionele opbergruimte. Er past een laptop ín de neerklapbare rugleuning en een uitneembaar paneel kun je rechtop zetten om als clipboard te gebruiken. Renault gaat er prat op dat de inhoud van alle gezamenlijke opbergruimten meer dan 90 liter bedraagt.
Wat het rijden betreft, is de eerste indruk dat de nieuwe Renault Trafic, en daarmee automatisch ook de identieke nieuwe Opel Vivaro, het hoge niveau van verfijning evenaart waarmee de Ford Transit Custom recentelijk de bakens verzette. Terwijl Ford een 2,2-litermotor toepast, denkt Renault toe te kunnen met een nieuw ontwikkelde 1,6-liter dCi met één (90-115 pk) of twee (120-140 pk) turbo's, alle gekoppeld aan een zesbak. De automaat is komen te vervallen. De eerste testrit met de dCi 140 bracht vooral naar voren hoe prachtig stil en trillingvrij het blok is. Het maximumkoppel bedraagt 340 Nm, waarvan er bij 1.250 toeren per minuut al 270 beschikbaar zijn. Dat betekent probleemloos in de vijfde versnelling door de stad kuieren, een verdienste van de kleine turbo, die gericht is op maximale trekkracht. De grote turbo blaast bij hogere toerentallen mee, hoewel het vermogen al piekt bij 3.500 toeren. De Fransen waren erg zeker van de capaciteiten van de Trafic en legden daarom liefst 450 kg lading achter in de testauto's. Die massa was duidelijk voelbaar aanwezig; totdat de ECO-knop werd ingedrukt en de auto zijn volle motorcapaciteit kon gaan gebruiken. Of: hoe je bijna een halve ton kunt laten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Rit nummer twee betrof de dCi 115, die in de praktijk niet eens zo veel onderdoet voor de 140. Deze versie met enkele turbo verlangt slechts dat er wat eerder wordt teruggeschakeld, om bij wegrijden of heuveltje-op niet 'dood te vallen'. Hier is het verschil met de Twin Turbo duidelijk merkbaar. De nieuwe Trafic heeft een scherpe vanafprijs van 16.990 euro voor de dCi 90 Générique, terwijl de dCi 115 vanaf 19.190 euro kost. De dCi 140 (met meer luxe) is er vanaf 23.050 euro. In september staat hij bij de dealers.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Trafic 2.0 Blue dC1 150 EDC T30 L2H1 Advance | Navigatie | Airco | Lichtmetalen velgen | Betimmering | Trekhaak | Camera | Parkeer sensoren | Dab
- 2024
- 9.202 km

Renault Trafic 2.0 dCi 145pk L2 H1 Airco Navigatie Camera
- 2021
- 72.198 km

Renault Trafic 2.0 dCi 145PK Autpomaat L2H1 DC Luxe 6-Pers. / Navigatie / Full-LED
- 2020
- 88.893 km