Gereden: nieuwe Kia Rio
Kia had deze week in Zuid-Korea de eerste exemplaren van de nieuwe Rio beschikbaar voor een korte rij-impressie. Hoewel het nog prototypes ware, hebben ze ons toch een goede indruk gegeven van het nieuwe model.
De vijfdeursversie van de nieuwe Kia Rio werd in Genève onthuld, maar we moeten nog even wachten tot hij in september bij de Nederlandse dealers arriveert. De Rio is compleet vernieuwd en heeft een grotere wielbasis (2,50 m) en een grotere spoorbreedte (1,47/1,46). De l/b/h zijn toegenomen tot 3,99/1,70/1,47 m. De inhoud van de bagageruimte is 270 liter en is uit te breiden tot 1145 l door de achterbank neer te klappen.
Op de testbaan van Kia bij de fabriek in Hwasung, even ten zuiden van Seoul, hebben we alvast een voorproefje genomen van de nieuwe Rio. Er stonden een groot aantal prototypes klaar van de vierdeursversie, maar de Europese Kia organisatie heeft besloten die versie niet naar Nederland te exporteren. De vraag naar zo'n model is in het B-segment gewoon niet groot genoeg. Wij krijgen dus de vijfdeursversie, ofwel de hatchback.
Hij zal bij ons beschikbaar zijn met de 1,4- en de 1,6-liter benzinemotoren en met de 1,5-liter CRDI turbodiesel, die we kennen uit de Cerato en uit de Hyundai Getz. De 112 pk sterke 1.6 CVVT viercilinder is tijdens onze eerste kennismaking met de nieuwe Rio de eerste variant, die we op de testbaan rijden. De auto reageert gehoorzaam op de bevelen van de bestuurder: besturing, remmen, versnellingsbak, koppeling werken allemaal zonder mankeren. Er is op één van de twee rechte stukken veel tegenwind en dat is ook goed hoorbaar, maar met wind mee produceert de Rio toch ook nog behoorlijk wat geluid over de A-stijlen. De motor laat zich vooral tijdens het accelereren nadrukkelijk horen. Op de testbaan haalt de nieuwe Rio 1.6 een top van 188 km/h en volgens Kia moet hij van 0-100 km/h kunnen sprinten in 10,2 s. De stabiliteit van de Rio is prima, zowel rechtuit als in de lange snelle bochten. Op het middenterrein van de kombaan hebben we nog een uitwijkproef gedaan, die de Koreaan ook zonder gemene trekjes te vertonen volbrengt.
De 1,4-liter motor accelereert bijna net zo gewillig als zijn grote broer, maar lijkt wat meer uitgebalanceerd en is met 97 pk niet eens onderbemeten voor de 1079 kg zware Rio. Topsnelheid bedraagt 173 km/h en voor de sprint heeft hij 12,3 s nodig.
Ook de 1.5 CRDI common-rail dieselmotor met VGT beviel ons wel. Hij heeft 110 pk en een maximum koppel van 235 Nm bij 2000 tpm en moet een topsnelheid kunnen halen van 176 km/h en de sprint kunnen afleggen in 11,5 seconden. Wat opvalt is dat hij netjes stationair loopt en tijdens het rijden niet erg rumoerig is.
Zoals 't hoort
Het interieur ziet er keurig uit: met grote deurvakken, een bruikbaar vak achter de versnellingspook in de middenconsole en met een overzichtelijk dashboard. De bediening van de airco is simpel en zit op de juiste plaats onderin de middenconsole. Hoewel Kia benadrukte dat we met prototypes reden, was er toch weinig aan te merken op de afwerking.Kia is van plan in het eerste volle jaar 2006 zo'n 130.000 Rio's te bouwen. Prijzen zijn nog niet bekend.
Meer nieuws over de Kia Rio staat in AutoWeek 17 van 20 april.