Gereden: MG X-Power
Twee jaar geleden was er het eerste prototype van de XPower. In stilte werkte MG verder aan het project. Nu zijn de eerste 26 exemplaren aan hun eigenaars afgeleverd.
De MG XPower werd voor het eerste voorgesteld op de Birmingham motorshow van 2002. MG maakte toen bekend dat het feestbeest dat standaard een V8 motor van Amerikaanse komaf zou krijgen, ook met een 1.000 pk-motor kon worden besteld. Helaas horen we daar nu niets meer over.
Nog meer dingen zijn veranderd: deze auto kost geen 40.000 pond meer maar 65.000 pond (bij ons circa 150.000 euro) Bovendien worden er geen 10.000 maar 240 per jaar vervaardigd. Na vier jaar en 840 stuks gebouwde auto's is het over! Optimale exclusiviteit is gewaarborgd.
Buiten staat een glanzend blauw exemplaar SV-R te wachten, voorzien van rechts stuur en een handbak. MG levert drie versies die in 3,5 maand door 50 specialisten worden gebouwd. De SV met 320 pk V8 motor voor 65.750 pond, de SV-R met 385 pk V8 (82.950) en de SV-R Automatic voor 94.950 pond.
We stappen in en zetten de motor af. Zorgzame MG-medewerkers hadden de SV-R laten draaien om ons een warme neus te bezorgen. Maar die krijgen we zónder dat ook wel, we willen domweg zelf de motor starten, want die startknop op de middenconsole moet je toch eens in je leven hebben aangeraakt! Dan begint de van top tot teen lichtmetalen 5,0-liter V8 te grommen. Dit is niet dezelfde Ford motor als van de MG ZT 260 V8. Dat is een gietijzeren 260 pk 4,6-liter unit met lichtmetalen cilinderkoppen, twee kleppen per cilinder en twee bovenliggende nokkenassen. Deze 385 pk V8 heeft 32 kleppen, vier bovenliggende nokkenassen en wordt in Canada getuned. MG noemt een top van 285 km/h en een acceleratie van 0-100 in 4,9 seconden en de blauwe MG XPower SV-R maakt er geen geheim van dat 'ie supersnel is, hij straalt deze feestelijke, agressieve specificaties van voor- tot achterspoiler uit.
Zelfwerkzaamheid
Met de XPower vliegt iets tussen berm en middenstreep over de weg, wat nog bijna niemand eerder heeft gezien. Ongeacht of je in de tweede of in de vijfde versnelling rijdt: de XPower raast bloedsnel de horizon tegemoet. De 1500 kg wegende sportwagen toont een gemakkelijk, bijna neutraal stuurgedrag. Van de bestuurder wordt zelfwerkzaamheid verwacht want lekker licht gaan koppeling, versnellingsbak en stuurwiel niet. ESP heeft deze bruut niet, maarwel een limited slip differentieel, en wij vinden alles best. Het ding gaat sowieso als een kanonskogel over de weg en als een goed afgerichte balletdanseres door de bocht.
De volledige rij-impressie van de MG XPower lees je in AutoWeek 46, die komende woensdag in de winkels ligt.