Gereden: Mercedes E-Klasse Estate
Pakezel combineert ruimte en luxe
Premium betekent vaak meer betalen voor minder ruimte, maar de stationwagonvarianten van de Mercedes-Benz E-Klasse zijn daarop altijd een uitzondering geweest. Het zijn heuse pakezels. Dat geldt ook voor de jongste generatie. Standaard heb je 670 liter bagageruimte, klap je de banken om dan ga je naar 1820 liter. Dat is enorm, maar stiekem wel kleiner dan de vorige generatie, zeker met de banken plat. Evengoed is het meer dan bijvoorbeeld de net gelanceerde Volvo V90 biedt, een belangrijke concurrent van deze Benz als we kijken naar comfort en veiligheidsopties.
Wij rijden met de E250 benzine, ook omdat we de nieuwe 220D al uitgebreid hebben gereden in sedanvorm. De viercilinderturbo heeft in deze uitvoering 211 pk en sleurt er dankzij veel koppel al flink aan bij lage toeren. De negentrapsautomaat werkt bovendien uitstekend samen met de motor, zodat je in Nederland echt niet vaak behoefte zal hebben aan meer power. De meerprijs ten opzichte van de 200 is bovendien relatief klein, dit is de versie die we een particuliere koper zouden aanraden.
Zoals altijd bij de E is deze Estate op comfort geënt, maar het knappe bij Mercedes is dat dat nooit ten koste gaat van de wegligging. Richting de 230 km/h ligt de auto nog altijd als een huis, terwijl het aan boord stil en knus is. De mooie veiligheids- en luxe-opties worden uiteraard duur betaald, maar in ruil daarvoor krijg je wel het summum van ruim en comfortabel vervoer.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek nummer 38 die 21 september verschijnt.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E63S Estate E-klasse 4MATIC Premium Plus Mercedes-Benz E63 S AMG Estate E-klasse 4MATIC Premium Plus | Keramisch | Carbon | 360° Camera | Burmester | Pano | HUD
- 2018
- 178.004 km

Mercedes-Benz E-klasse 300 e AMG Line | Bruin interieur | Memory stoelen | Zwarte hemel | 20 inch |
- 2024
- 19.286 km

Mercedes-Benz E-klasse 250 CGI Elegance
- 2009
- 118.846 km