Gereden: Mercedes E-Klasse Estate

Pakezel combineert ruimte en luxe

Mercedes-Benz E-klasse Estate
In 1977 onthulde Mercedes zijn eerste T-model. Inmiddels zijn we krap 40 jaar en een hele rits aan E-klasses verder. Tijd voor de allernieuwste E-Estate.

Premium betekent vaak meer betalen voor minder ruimte, maar de stationwagonvarianten van de Mercedes-Benz E-Klasse zijn daarop altijd een uitzondering geweest. Het zijn heuse pakezels. Dat geldt ook voor de jongste generatie. Standaard heb je 670 liter bagageruimte, klap je de banken om dan ga je naar 1820 liter. Dat is enorm, maar stiekem wel kleiner dan de vorige generatie, zeker met de banken plat. Evengoed is het meer dan bijvoorbeeld de net gelanceerde Volvo V90 biedt, een belangrijke concurrent van deze Benz als we kijken naar comfort en veiligheidsopties.

Wij rijden met de E250 benzine, ook omdat we de nieuwe 220D al uitgebreid hebben gereden in sedanvorm. De viercilinderturbo heeft in deze uitvoering 211 pk en sleurt er dankzij veel koppel al flink aan bij lage toeren. De negentrapsautomaat werkt bovendien uitstekend samen met de motor, zodat je in Nederland echt niet vaak behoefte zal hebben aan meer power. De meerprijs ten opzichte van de 200 is bovendien relatief klein, dit is de versie die we een particuliere koper zouden aanraden.

Zoals altijd bij de E is deze Estate op comfort geënt, maar het knappe bij Mercedes is dat dat nooit ten koste gaat van de wegligging. Richting de 230 km/h ligt de auto nog altijd als een huis, terwijl het aan boord stil en knus is. De mooie veiligheids- en luxe-opties worden uiteraard duur betaald, maar in ruil daarvoor krijg je wel het summum van ruim en comfortabel vervoer.

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek nummer 38 die 21 september verschijnt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.