AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Mercedes C63 AMG
Tot nu toe waren Mercedes AMG-modellen ingetogen ontworpen auto's met een fors vermogen. Die tijden liggen nu achter ons. De nieuwe C63 AMG ziet er niet alleen dik uit, hij weet ook de rijder te plezieren. De BMW M3 en de Audi RS4 kunnen hun borst natmaken.
Bij AMG hebben ze tijdens de ontwikkeling van de snelle C-Klasse alles uit de kast getrokken om een lekkere rijdersauto te maken. Het resultaat van maar liefst drie jaar testen is de C63 AMG: niet alleen de snelste C-Klasse ooit, maar ook de sterkste auto in zijn segment.
De 6,2-liter V8 pompt er namelijk 457 pk en 600 Nm uit, wat toch weer een stuk meer is dan de 420 paarden van de Audi RS4 en de onlangs gepresenteerde BMW M3. De krachtcentrale is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, die met flippers aan het stuur kan worden bediend. De invloed van AMG blijft niet alleen tot de motor beperkt: 50 procent van de onderdelen is nieuw.
Al snel als we op weg zijn merken we het verschil met de andere Mercedes-modellen: de bekende afstandelijkheid ontbreekt, je voelt je één met de auto. Ander prettig nieuws betreft het ESP: voor het eerst op een AMG is dit volledig uitschakelbaar voor het echte gooi- en smijtwerk. Maar, voegt AMG hier aan toe: "Dit is alleen een optie voor ervaren rijders op een afgesloten circuit". En inderdaad: op het circuit kunnen we de C63 AMG kinderlijk eenvoudig tot heerlijke drifts verleiden.
Ook op het gebied van de topsnelheid zijn ze bij AMG iets flexibeler geworden: tegen een meerprijs verhogen ze de begrensde topsnelheid van 250 naar 280 kilometer per uur. Maar mocht het mogelijk zijn om AMG te overtuigen de begrenzer in zijn geheel te verwijderen, dan ligt zelfs een topsnelheid van 315 kilometer per uur in het verschiet...
De 6,2-liter V8 pompt er namelijk 457 pk en 600 Nm uit, wat toch weer een stuk meer is dan de 420 paarden van de Audi RS4 en de onlangs gepresenteerde BMW M3. De krachtcentrale is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, die met flippers aan het stuur kan worden bediend. De invloed van AMG blijft niet alleen tot de motor beperkt: 50 procent van de onderdelen is nieuw.
Al snel als we op weg zijn merken we het verschil met de andere Mercedes-modellen: de bekende afstandelijkheid ontbreekt, je voelt je één met de auto. Ander prettig nieuws betreft het ESP: voor het eerst op een AMG is dit volledig uitschakelbaar voor het echte gooi- en smijtwerk. Maar, voegt AMG hier aan toe: "Dit is alleen een optie voor ervaren rijders op een afgesloten circuit". En inderdaad: op het circuit kunnen we de C63 AMG kinderlijk eenvoudig tot heerlijke drifts verleiden.
Ook op het gebied van de topsnelheid zijn ze bij AMG iets flexibeler geworden: tegen een meerprijs verhogen ze de begrensde topsnelheid van 250 naar 280 kilometer per uur. Maar mocht het mogelijk zijn om AMG te overtuigen de begrenzer in zijn geheel te verwijderen, dan ligt zelfs een topsnelheid van 315 kilometer per uur in het verschiet...
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AMG Sport Edition | Burmeister | Automaat | Cruise Control | Stoelverwarming |
- 2016
- 247.592 km
€ 15.995

Mercedes-Benz C-klasse Estate 300 e AMG Line | Memory | Surround Camera | Night Pakket | Keyless Go | Advanced Soundsystem | Digital Light | Augmented Reality |
- 2023
- 86.708 km
€ 39.500

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 K Business Class apk 14-04-2026 inruil mogelijk nap
- 2009
- 254.211 km
€ 4.499
Lees ook
Nieuws
Mercedes-Benz C-klasse: sterrenkracht tegen Audi A5 en nieuwe BMW 3-serie
Proefrit
Mercedes-Benz C180 Classic (1996) - Ook al is hij erg basic, hij voelt als een echte Benz
Nieuws
'Mercedes-AMG C63 met viercilinder ruimt het veld, zespitter in aantocht'
Nieuws
Topversies Mercedes-Benz C- en S-klasse tienduizenden euro's duurder
Achtergrond