Gereden: Mercedes-Benz V-klasse

Mercedes V-klasse
Mercedes V-klasseMercedes V-klasseMercedes V-klasseMercedes V-klasseMercedes V-klasse
Nog voordat Mercedes-Benz het doek heeft afgetrokken van de nieuwe Vito, staat de personenwagenversie van die bestelauto al bij de dealers. We hebben inmiddels lekker wat kilometers met de hagelnieuwe V-klasse af kunnen leggen, en dit zijn onze eerste indrukken.

Je vraagt je terecht af wie heden ten dage een Mercedes-Benz V-klasse aanschaft in Nederland. De luxe versie van de komende Vito is immers een auto met on-Hollandse afmetingen en een aanschafprijs die je niet meteen aan zo'n 'busje' zou hangen. De V-klasse is er vanaf een ruime 55.000 euro, maar de opgedirkte variant die wij testen is voorzien van een met leer bekleed zevenpersooninterieur en allerhande luxe gadgets en vereist zodoende een forse investering van ruim tachtigduizend euro. Maar, dan rij je wel een erg fraaie bus, met een interieur dat zonder te overdrijven niet zou misstaan in een stevige middenklasser. Fraaie tuimelschakelaars, mooie materialen en een gedegen, vloeiende vormgeving. Hier is nog maar weinig 'schildershok' in te herkennen.

Zijwindcorrectie

Tijdens het rijden valt op hoe aangenaam stil de V-klasse is. De cabine is zeer goed geisoleerd - de bij dit soort auto's vaak aanwezige 'suis' onderaan de voorruit en rond de spiegels is nagenoeg weg - en dat zorgt er voor dat het prima valt uit te houden op lange ritten. De V-klasse blijft ook mooi op koers, mede met dank aan een zijwindhulp die windvlagen compenseert door heel lichtjes bij te remmen. Lastig om daadwerkelijk vast te stellen of het werkt, maar het is een feit dat deze Mercedes vrij onverstoorbaar kilometers vreet. Nog steeds dus een prima keuze voor bijvoorbeeld VIP-vervoer.

Elke nieuwe V-klasse in Nederland heeft dezelfde 2,1-liter dieselmotor in de neus, die leverbaar is in drie varianten. Wij rijden de sterkste, de V250 Bluetec, die met 190 pk precies even sterk is als de drieliter zescilinder in het vorige model. Meer dan voldoende power om vooruit te komen, en met deze motor blijf je zowaar eens bóven de één op tien gemiddeld.

Benieuwd naar al onze bevindingen over de nieuwe V-klasse? Dan raden we je aan om de papieren versie van AutoWeek in de gaten te houden, want binnenkort brengen we daarin een uitgebreide eerste test. Bovendien hebben we een video op stapel staan, zodat je hem ook rijdend kunt bewonderen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.