AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Mercedes-Benz S 63 AMG
38
AMG lepelt de nieuwe turbogeblazen 5,5-liter V8 in de S-klasse. Wij bulderen de eerste kilometers met deze indrukwekkende sportlimousine.
De Mercedes S 63 AMG krijgt een 5,5-liter V8 die maximaal 571 pk ophoest, 46 meer dan de huidige 6,2-liter krachtbron. Mercedes' 'huistuner' AMG heeft de nieuwe motor bovendien aanmerkelijk zuiniger gemaakt. AMG maakt bij de nieuwe V8 voor het eerst gebruik van directe brandstofinjectie. Het aggregaat is daarenboven niet langer atmosferisch; twee turbo's zorgen voor een optimale ademhaling. De achtcilinder perst er maar liefst 544 pk uit en het maximale koppel bedraagt een imponerende 800 Nm.
Voor ruim elf mille schroeft AMG het Performance-pakket op de S 63 AMG. Het verhogen van de laaddruk van de turbocompressoren laat het vermogen dan met nog eens 27 pk stijgen naar 571. Ook het koppel neemt een vlucht en bereikt een maximumwaarde van – schrik niet – 900 Nm. De fabrikant rept van een brandstofverbruik van 10,5 liter per honderd kilometer voor de 5,5-liter Biturbo. Daarmee klokt de S 63 AMG volgens fabrieksgegevens iedere honderd kilometer bijna vier liter benzine minder naar binnen dan voorheen. Ook de CO2-uitstoot is gedrukt. Volgens Mercedes blijft die bij de nieuwe S 63 steken op 244 gram per kilometer, dertig procent minder dan de huidige uitbraakt.
De nieuwe versnellingsbak kent niet alleen een sportstand, maar ook een C-stand, waarbij de C voor Controlled Efficiency staat. In deze modus is Mercedes' start-stop-functie actief, die de motor het zwijgen oplegt als je bij een verkeerslicht staat te wachten. In 4,5 seconden buldert de AMG vanuit stilstand naar 100 km/h. Het AMG sportonderstel is tamelijk straf. Putdeksels en andere oneffenheden in het asfalt worden tamelijk hard doorgegeven. Maar oncomfortabel hard wordt de Mercedes nooit.
De S voelt tot op hoge snelheid zeer stabiel aan en geeft in snelle bochten geen krimp. Eigenlijk gooit alleen de iets te afstandelijk en te gevoelloos werkende besturing roet in het eten. Er debuteren enkele nieuwe actieve veiligheidssystemen op de S 63 AMG, die ook zullen doorsijpelen naar andere modellen uit het Mercedes-gamma. In september komt de vernieuwde S 63 AMG naar Nederland. De vanafprijs bedraagt E 186.600.
De complete rij-impressie van de nieuwe Mercedes-Benz S 63 AMG staat in AutoWeek 32, die op 11 augustus in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S500 4MATIC Lang AMG Line | Panorama | Achterasbesturing | Burmester+ | Massage | 360 Cam
- 2021
- 69.894 km
€ 109.995

Mercedes-Benz S-klasse 580 e 4MATIC Lang AMG Night 4WS Pano Burmester
- 2023
- 34.581 km
€ 99.900

Mercedes-Benz S-klasse 560 e Lang Premium Plus Aut. | AMG-LINE | Burmester High End | Chauffeurspakket | Luxe Leder | Massage |
- 2019
- 110.528 km
€ 61.945
Lees ook
Nieuws
Het setje compleet: gefacelifte Mercedes-Benz S-klasse als AMG
Vergelijkende test
Deze 8- en 12-cilinder coupés stonden voor de absolute GT-top in de jaren 80
Nieuws
Topversies Mercedes-Benz C- en S-klasse tienduizenden euro's duurder
Autotest
BMW iDrive vs Mercedes-Benz MBUX: hightech multimedia door piloten getest
Nieuws