Gereden: Mercedes A-klasse

Mercedes A-klasse
Mercedes A-klasseMercedes A-klasseMercedes A-klasseMercedes A-klasseMercedes A-klasseMercedes A-klasseMercedes A-klasse
De nieuwe A is een stuk volwassener dan zijn voorganger. We deden eerste rijervaringen op met de nieuwe baby-Benz in Duitsland.
De nieuwe A is een stuk volwassener dan zijn voorganger. We deden eerste rijervaringen op met de nieuwe baby-Benz in Duitsland.
Het net gepresenteerde nieuwe model is – met 3,84 m – zelfs nog weer langer dan de nu oude lange A. Toch heeft de tweede generatie A-Klasse een bescheiden lengte in vergelijking met een Volkswagen Golf en zelfs met een VW Polo. Maar hoe dan ook; de A-Klasse heeft een volwassener formaat gekregen. Zo groeide hij in de breedte 4,5 centimeter. Van binnen ziet de nieuwe A er ook volwassener uit. De bestuurder heeft zicht op een instrumentenpaneel met vier ronde klokken Het strak gehouden dashboard wordt in tweeën gedeeld door een serieus te nemen middenconsole. Achterin is de 'baby Benz' nu zo ruim dat mensen van 1,80 m hun benen goed kwijt kunnen. Ook hoofdruimte is er genoeg. En de bagageruimte is gegroeid.
Mercedes heeft de nieuwe A-Klasse behalve een MPV-koetswerk ook heuse MPV-eigenschappen toebedacht. Met het als optie leverbare EASY-VARIO-PLUS systeem (€ 493) maak je van het A-tje een échte MPV. Je kunt dan de hele achterbank én de stoel van de voorpassagier verwijderen en thuis laten. De laadvloer krijgt daardoor een lengte van 2,75 m; het volume van de laadruimte groeit tot 1.995 liter. Vijf deuren zijn voor een MPV de norm, maar Mercedes heeft besloten ook een driedeursversie op de markt te brengen.
We stappen in een A 200 CDI met AUTOTRONIC; een traploze automaat. We starten de nieuwe common rail dieselmotor, en horen nauwelijks dieselgeluiden. We zetten de keuzehendel van de versnellingsautomaat in 'D' en geven gas; de A-Klasse komt soepel in beweging. We geven meer gas, en de A reageert alert. Als we op de Autobahn – we zijn in Duitsland - het gaspedaal tot op de bodem in trappen, laat de AUTOTRONIC zich niet kennen. Hij zorgt ervoor dat de A enthousiast versnelt en versnelt; tot de wijzer van de snelheidsmeter net de 200 passeert. Het onderstel blijkt met het hoge Autobahntempo niet het minste probleem te hebben en de voorwielen volgen heel vanzelfsprekend de richting die ze via de elektrisch bekrachtigde besturing krijgen opgedragen. Bij lagere snelheden voelt de besturing nogal licht aan. Accelereer je voluit dan schiet het motortoerental omhoog en blijft hoog tot de topsnelheid is bereikt, of je gas terug neemt. Het aanhoudende hoge toerental kan gaan irriteren. Maar het geluid van de motor wordt goed gedempt. De nieuwe zesversnellingsbak die standaard is op de A 180 CDI, de A 200 CDI en de A 200 TURBO laat zich trouwens vlot en soepel bedienen. En het betere bochtenwerk? Daar schrikt de nieuwe A-Klasse niet voor terug. Een vernuftige achterasconstructie en dempers die in bochten stugger worden, zorgen dat de hoge koets maar weinig overhelt.
Kopers van de nieuwe A-Klasse hebben de keus uit zeven motoren: A 150; 95 pk, 140 Nm, top 175, 0-100 in 12,6 s; A 170; 116 pk, 155 Nm, top 188, 0-100 in 10,9 s; A 200; 136 pk, 185 Nm, top 200, 0-100 in 9,8 s; A 200 TURBO; 193 pk, 280 Nm, top 227, 0-100 in 8,0 s; A 160 CDI; 82 pk, 180 Nm, top 170, 0-100 in 15 s; A 180 CDI; 109 pk, 250 Nm, top 186, 0-100 in 10,8 s; A 200 CDI; 140 pk, 300 Nm, top 201, 0-100 in 9,5 s.
In september staat de nieuwe vijfdeurs A-Klasse bij de dealers. De driedeurs versie wordt tegen het einde van het jaar verwacht.

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 33 (4-11 augustus).

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Leaseplan
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 629
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 728
 

Gerelateerde forumtopics