Gereden: Mazda3

Mazda 3
De vernieuwing van het modellenprogramma van Mazda vordert gestaag. De nieuwe 3 heeft net als de 6 een fris design, en moet zijn voorganger doen vergeten.

De vernieuwing van het modellenprogramma van Mazda vordert gestaag. De nieuwe 3 heeft net als de 6 een fris design, en moet zijn voorganger doen vergeten.

De 3 deelt de bodemplaat met de volgende generatie van de Ford Focus en de nieuwe Volvo S40. Dat belooft wat voor de rijdynamiek. De 3 stuurt inderdaad prettig direct en niet al te licht. De 2.0 doet dit met zijn elektro-hydraulische stuurbekrachtiging nog iets fijner dan de 1.6. Het onderstel houdt je constant op de hoogte wat er onder de wielen doorgaat. In korte bochten is de 3 onderstuurd, maar dat valt keurig te corrigeren met het gaspedaal. De demping en vering voelen stevig aan. Wel is het onderstel tamelijk luidruchtig, je hoort de dempers en veren duidelijk werken. Schakelen doet de 3 gewoon goed.

We kunnen u alleen een indruk geven over de 1.6 met 105 pk en de 2.0 met 150 pk, en dat zijn tevens de versies waarin de 3 bij de dealer debuteert. De eerste levert al voldoende pit en blijft op de achtergrond, al houdt hij niet van hoge toerentallen. De 2,0-liter maakt het niet uit, het is een lekker felle krachtbron die met gemak 7.000 tpm draait. De 150 pk sterke krachtbron is geen GTI-achtige, hoewel hij in 9,0 seconden van 0-100 km/h accelereert.
Begin 2004 komt de 3 ook als 1.4 benzine met 80 pk. Dieselrijders moeten nog tot het nieuwe jaar wachten, maar kunnen dan wel op een gloednieuwe krachtbron rekenen, een 1.6 CiTD die gezamenlijk door PSA (Peugeot en Citroën) en Ford ontwikkeld is en een forse 110 pk levert. In de tweede helft van 2004 volgt een 90 pk sterke versie.

De zitpositie binnenin is uitstekend in te stellen. De stoelen zijn breed en hebben lange zittingen en leuningen, prettig voor grotere mensen. Ook de ruimte op de achterbank is riant. Dat de Japanners als het om dashboards gaat nog steeds naar Alfa Romeo kijken, ligt er in de 3 wel erg dik bovenop. De klokkenwinkel lijkt zo

uit een 147 te komen. Het kunststof is donker en glad, de middenconsole is erg druk met bovenin veel knoppen voor de audio-installatie.
Elke Mazda3 heeft twee airbags voor, zijairbags en gordijnairbags. Een ABS-remsysteem met elektronische remkrachtverdeling is ook op elke versie te vinden. Wie de sportieve Active-versie bestelt, krijgt ook nog Dynamic Stability Control (DCS) met tractiecontrole. De Active is het sportieve buitenbeentje in het programma, hij heeft dikkere bumpers, een andere grille, xenon koplampen, dikke 17-inch velgen en iets anders vormgegeven achterlichtclusters.
De 5-deurs krijgt die altijd de aanduiding Sport meekrijgt staat vanaf 17 oktober bij de dealer, de Sedan arriveert later dit jaar.

Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 38 (10-17 september).

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.