Gereden: Mazda 2
De vorige Mazda 2 was één van de scherpst rijdende auto's van het B-segment, maar voor die wendbaarheid betaalde je met een behoorlijk hard onderstel. De grootste vooruitgang aan boord van de nieuwe generatie vinden we dan ook op dat vlak, want de Mazda 2 die in maart 2015 bij ons op de weg verschijnt heeft een volwassener rijgedrag gekregen. Dat merk je vooral in de manier waarop de auto over slecht wegdek gaat: voorheen gaf de achteras de klappen te hard door, bij de nieuwe verdwijnen putdeksels en opstaande randen in het wegdek soepeler in de vering en demping.
Gelukkig betekent dit niet dat de nieuwe 2 een afstandelijke auto is geworden, want nog steeds is dit een heel plezierig wendbaar autootje om te rijden. Met name de besturing is prettig: de bekrachtiging is weliswaar sterk, maar de installatie geeft een helder gevoel en precieze reacties waardoor je na een paar bochten al lekker kunt stoeien met de auto. Die karaktertrek herkennen we ook van de grotere 3 en 6, en dat heeft Mazda simpelweg goed voor elkaar.
SkyActiv
Net als bij andere recente modellen voert Mazda bij de 2 een hele serie aan SkyActiv-technologieen door. Er staan drie benzinemotoren en één diesel klaar, allen met een slagvolume van anderhalve liter. Wij maakten kennis met de middelste versie van de benzinemotor met 90 pk (andere keuzes zijn 75 en 105 pk), gekoppeld aan de nieuw ontwikkelde zestraps automaat. Het huwelijk van die niet al te snel schakelende bak met de ongeblazen viercilinder is niet heel gelukkig: de motor vindt het fijn om toeren te maken maar heeft geen enorme krachtreserve, dus de bak moet relatief vaak schakelen om de gang er in te houden. We missen het vroeg beschikbare koppel van turbomotoren die de concurrentie gebruikt wel een beetje, je moet het blok in de Mazda iets meer achter de broek aanzitten. Alleen al daarom raden we zonder enige twijfel aan om de automaat te laten voor wat hij is: de handbak past beter bij het karakter van de motor, en de manuele versnellingsbakken van Mazda (korte slagen, strak gevoel) zijn om door een ringetje te halen.
Wil je meer weten over het rijgedrag van de Mazda 2 en alle technische voorzieningen die de auto biedt? Koop dan volgende week de papieren editie van AutoWeek 46, want daarin publiceren we een uitgebreide Eerste Rijtest. Dat magazine ligt vanaf woensdag 12 november in de winkels, of is te bestellen via www.autoweek.nl/bestel.