Gereden: Maserati GranTurismo

Maserati Gran Turismo
De nieuwe Maserati GranTurismo kwalitatief oké en comfortabel. Maar hij is ook zwaar en eigenlijk wat te comfortabel voor een auto van dit kaliber.
Nee, de GranTurismo is niet de opvolger van de Gran Sport. De persvoorlichters van Maserati laten geen mogelijkheid onbenut om dit er bij de aanwezige journalisten in te peperen. Tegelijkertijd zwijgen diezelfde personen als het graf wanneer de logische vraag volgt of er dan wel een opvolger voor de kleinste Maserati op de rol staat. De productie voor de Gran Turismo, waarvan de uitlevering in september begint, is reeds uitverkocht. Wie er eentje wil hebben, zal geduld moeten hebben tot een flink eind in 2008. De voortekenen zijn dus goed, maar interessanter vinden wij de auto zélf. Hoe goed is die?
Over het uiterlijk kunnen we kort zijn; het ontwerp van Pininfarina ziet er adembenemend uit. Met stijlkenmerken van historische Maserati's, maar ook van hedendaagse (de Quattroporte) en studiemodellen zoals de Birdcage. De immense grille neemt daarbij een prominente plaats in. De GranTurismo staat op een 12,5 cm ingekort platform van de Quattroporte, de overhang achter nam met bijna 7 centimeter af. Met een totale lengte van 4,88 meter en een gewicht van 1.880 kilo is de Gran Turismo echter nog steeds een forse auto. Met twee personen aan boord slaat de weegschaal dik boven de twee ton uit, laat staan als je er met z'n vieren in kruipt. Wat dát kan dus. Je zit achterin als volwassene tot 1,90 meter best oké, maar je moet zo niet naar zuid-Frankrijk willen rijden natuurlijk. Voorin zit je beduidend beter, op stevige, bijna harde stoelen, die best wat meer zijdelingse steun zouden mogen geven. Het sterk aan de Quattroporte verwante dashboard is voor Italiaanse begrippen duidelijk en overzichtelijk, de boel steekt netjes in elkaar en de materialen (leer en zacht kunststof) zijn van goede kwaliteit. Een goede rijpositie is snel gevonden, het rechtop staande stuurwiel benadrukt het sportieve gevoel.
Met 405 pk en 460 Nm, afkomstig uit de bekende ongeblazen 4,2-liter V8, is het prima opschieten maar ook niet meer dan dat. Het aanzienlijke wagengewicht en het feit dat de achtpitter onderin weinig heeft te bieden, gaan echter ten koste van de sensatie en snelheidsbeleving. Pas boven de 5.000 toeren - liever nog iets meer, pas bij 7.100 tpm komt het piekvermogen los – is de machinerie echt wakker. De V8 is gekoppeld aan een automatische ZF-bak en dat is fijn stuk techniek. In normale modus schakelt-ie op zondagmiddagtempo, in de Sport-stand blijft-ie langer in de toeren hangen, schakelt eerder terug en bovendien zijn de schakeltijden korter. Je kunt het hele proces ook handmatig regelen met de pook of flippers aan de stuurkolom. Een echte sportwagen is de nieuwe Maserati niet, hij stuurt weliswaar messcherp maar het gewicht, de lengte en de 'luie' motor gooien roet in het eten. Voor een comfortabele, sportieve reisauto is de GT eigenlijk weer iets te hard.
Het is dus een beetje hinken op twee gedachten met de Gran Turismo. Te sportief voor een limo, te comfortabel voor een sportwagen. Een soort crossover, dus. Het is absoluut een begerenswaardige auto maar hij laat toch wat steken vallen links en rechts, waardoor we (nog) niet als een blok voor deze nieuweling zijn gevallen. Maserati wil in het segment graag de concurrentie aangaan met auto's als de Mercedes CL500, BMW 650i en Jaguar XKR en dat zijn natuurlijk niet de minsten. Met een vanafprijs van 153.923 euro is de Gran Turismo ook nog eens de duurste van dit trio. Dé grote troefkaart van Maserati is natuurlijk de exclusiviteit, z'n prachtige Italiaanse maatpak en het sportieve imago.
De complete rij-impressie van de Maserati GranTurismo staat in AutoWeek 31, die op woensdag 1 augustus in de winkels ligt.
Video

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.