Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Maserati GranTurismo

Gereden: Maserati GranTurismo
  • Michiel Willebrands
  • Nieuws
30 juli 2007 om 14:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe Maserati GranTurismo kwalitatief oké en comfortabel. Maar hij is ook zwaar en eigenlijk wat te comfortabel voor een auto van dit kaliber.
Nee, de GranTurismo is niet de opvolger van de Gran Sport. De persvoorlichters van Maserati laten geen mogelijkheid onbenut om dit er bij de aanwezige journalisten in te peperen. Tegelijkertijd zwijgen diezelfde personen als het graf wanneer de logische vraag volgt of er dan wel een opvolger voor de kleinste Maserati op de rol staat. De productie voor de Gran Turismo, waarvan de uitlevering in september begint, is reeds uitverkocht. Wie er eentje wil hebben, zal geduld moeten hebben tot een flink eind in 2008. De voortekenen zijn dus goed, maar interessanter vinden wij de auto zélf. Hoe goed is die? Over het uiterlijk kunnen we kort zijn; het ontwerp van Pininfarina ziet er adembenemend uit. Met stijlkenmerken van historische Maserati's, maar ook van hedendaagse (de Quattroporte) en studiemodellen zoals de Birdcage. De immense grille neemt daarbij een prominente plaats in. De GranTurismo staat op een 12,5 cm ingekort platform van de Quattroporte, de overhang achter nam met bijna 7 centimeter af. Met een totale lengte van 4,88 meter en een gewicht van 1.880 kilo is de Gran Turismo echter nog steeds een forse auto. Met twee personen aan boord slaat de weegschaal dik boven de twee ton uit, laat staan als je er met z'n vieren in kruipt. Wat dát kan dus. Je zit achterin als volwassene tot 1,90 meter best oké, maar je moet zo niet naar zuid-Frankrijk willen rijden natuurlijk. Voorin zit je beduidend beter, op stevige, bijna harde stoelen, die best wat meer zijdelingse steun zouden mogen geven. Het sterk aan de Quattroporte verwante dashboard is voor Italiaanse begrippen duidelijk en overzichtelijk, de boel steekt netjes in elkaar en de materialen (leer en zacht kunststof) zijn van goede kwaliteit. Een goede rijpositie is snel gevonden, het rechtop staande stuurwiel benadrukt het sportieve gevoel. Met 405 pk en 460 Nm, afkomstig uit de bekende ongeblazen 4,2-liter V8, is het prima opschieten maar ook niet meer dan dat. Het aanzienlijke wagengewicht en het feit dat de achtpitter onderin weinig heeft te bieden, gaan echter ten koste van de sensatie en snelheidsbeleving. Pas boven de 5.000 toeren - liever nog iets meer, pas bij 7.100 tpm komt het piekvermogen los – is de machinerie echt wakker. De V8 is gekoppeld aan een automatische ZF-bak en dat is fijn stuk techniek. In normale modus schakelt-ie op zondagmiddagtempo, in de Sport-stand blijft-ie langer in de toeren hangen, schakelt eerder terug en bovendien zijn de schakeltijden korter. Je kunt het hele proces ook handmatig regelen met de pook of flippers aan de stuurkolom. Een echte sportwagen is de nieuwe Maserati niet, hij stuurt weliswaar messcherp maar het gewicht, de lengte en de 'luie' motor gooien roet in het eten. Voor een comfortabele, sportieve reisauto is de GT eigenlijk weer iets te hard. Het is dus een beetje hinken op twee gedachten met de Gran Turismo. Te sportief voor een limo, te comfortabel voor een sportwagen. Een soort crossover, dus. Het is absoluut een begerenswaardige auto maar hij laat toch wat steken vallen links en rechts, waardoor we (nog) niet als een blok voor deze nieuweling zijn gevallen. Maserati wil in het segment graag de concurrentie aangaan met auto's als de Mercedes CL500, BMW 650i en Jaguar XKR en dat zijn natuurlijk niet de minsten. Met een vanafprijs van 153.923 euro is de Gran Turismo ook nog eens de duurste van dit trio. Dé grote troefkaart van Maserati is natuurlijk de exclusiviteit, z'n prachtige Italiaanse maatpak en het sportieve imago. De complete rij-impressie van de Maserati GranTurismo staat in AutoWeek 31, die op woensdag 1 augustus in de winkels ligt.
Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Maserati GranTurismo
Maserati Maserati GranTurismo

Uitgelicht aanbod

    Maserati GranTurismo 4.7 S 49000km

    Maserati GranTurismo 4.7 S 49000km

    • 2011
    • 49.411 km

    € 64.950

    Maserati GranTurismo 4.7 MC Stradale | Uniek! | Top onderhouden | Originele rolbeugel

    Maserati GranTurismo 4.7 MC Stradale | Uniek! | Top onderhouden | Originele rolbeugel

    • 2011
    • 49.930 km

    € 99.500

    Maserati GranTurismo 4.7 MC Stradale

    Maserati GranTurismo 4.7 MC Stradale

    • 2011
    • 59.711 km

    € 84.900

Meer Maserati GranTurismo occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Maserati GranTurismo specificaties
  • Maserati GranTurismo occasions
  • Maserati GranTurismo video's
Advies en informatie
  • Maserati GranTurismo tests
  • Maserati GranTurismo gebruikersreviews
  • Maserati GranTurismo index
PREMIUM
Maserati GranTurismo

Maserati GranTurismo

De Maserati GranTurismo? Wordt die nog gebouwd? Jazeker, deze zomer kreeg de 10 jaar oude auto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Maserati GranTurismo (2008)

    Maserati GranTurismo (2008)

    19
    • 26 november 2019
meer reviews
Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

60

De garage van Henri Broekmans omvatte zowel een Maserati GranTurismo als een BMW 428i Gran...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    60
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste elektrische

    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste...

    60
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Maserati helemaal elektrisch vanaf 2030

    Maserati helemaal elektrisch vanaf 2030

    85
    • 17 maart 2022
  • Nieuws
    Elektrische Maserati GranTurismo betrapt

    Elektrische Maserati GranTurismo betrapt

    30
    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Maserati GranTurismo: traditioneel én vernieuwend

    Nieuwe Maserati GranTurismo: traditioneel...

    43
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    De 10 belangrijkste sportieve auto’s van 2022

    De 10 belangrijkste sportieve auto’s van...

    32
    • 1 januari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Maserati GranTurismo nu ook van achteren te zien

    Nieuwe Maserati GranTurismo nu ook van...

    8
    • 24 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo is los en open

    Maserati MC20 Cielo is los en open

    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder op komst

    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder...

    10
    • 16 mei 2022
  • Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    60
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste elektrische

    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste...

    60
    • 11 april 2022
  • Autotest
    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    17
    • 10 april 2022
  • Achtergrond
    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV genoemd

    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV...

    6
    • 9 april 2022
  • Nieuws
    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer dan een ton

    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer...

    25
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden