Gereden: Maserati Ghibli
De auto is kleiner en simpeler, maar eigenlijk is de opgave moeilijker dan ooit. Een competitieve sedan maken in het E-segment is bijna een onmogelijke opgave. De Duitsers domineren met grote overmacht en voor wie wat anders wil zijn er al auto's als de Jaguar XF en de Cadillac CTS. Evengoed denkt Maserati dat er ruimte is. "Het succes van auto's als de Audi A7 en de Mercedes CLS laat zien dat mensen in dat segment op zoek zijn naar wat anders. En in dat geval hebben ze enkel een andere auto, geen ander merk." Enter Maserati met de Ghibli.
Het meest opvallende blijft dat er een, schrik niet, dieselmotor verkrijgbaar is. We pakken deze meteen mee, een zescilinder met 275 pk en 600 Nm koppel. Prima blok, dat lekker doorhaalt en genoeg power heeft voor sportieve prestaties. Maserati geeft zelf hoog op van het geluid dat de diesel produceert, maar om daarover te jubelen gaat ons echt te ver. De auto zelf heeft een gemeen randje als je hem gaat pushen. De gewichtsverdeling is met 50:50 optimaal, waardoor er geen zware neus is die hard doorduwt. Onderstuur blijft daardoor lang uit. Maar de stijfheid van de auto is niet zo goed als die van een BMW 5-serie, waardoor je wat veel aan het corrigeren bent. Hierdoor zit er wel karakter in de auto, die qua rijgedrag een beetje doet denken aan de vorige Quattroporte. Maar ja, het geluid. Als er nu één merk is dat afhankelijk is van zijn motorsound, is het Maserati. Gelukkig staat de V6-S met dik 400 pk nog voor ons klaar. Met vierwielaandrijving trouwens. Wat we daarvan vinden, zie je binnenkort in een video op deze site!