Gereden: Kia Rio

Kia Rio
Kia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia Rio
Na de eerste kilometers in de nieuwe Kia Rio zijn we allerminst teleurgesteld. Inmiddels zijn ook de prijzen van het nieuwe model bekend.
Na de eerste kilometers in de nieuwe Kia Rio zijn we allerminst teleurgesteld. Inmiddels zijn ook de prijzen van het nieuwe model bekend.

Heel belangrijk in het B-segment waarin de Rio valt, is daarbij de prijsstelling. En die is niet slecht. De instapversie is de 1.4 L met 97 pk die voor 10.995 euro op de prijslijst staat. Het mag dan een basisversie zijn, zo kaal is hij nu ook weer niet, al mist hij stuurbekrachtiging. Voor 1.000 euro meer heb je de LX mét stuurbekrachtiging, een luxueuzer uitgevoerd dashboard, elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en banden in de maat 185/65 R14 (de 1.4 L staat op 175/70 R14). Nog een stapje hoger staat de LXE.  
De 112 pk sterke 1.6 begint met de EX. Hij is er ook als EX automaat en voor wie van hippe kleurstellingen houdt, is er de X-treme met onder meer een rood-zwart interieur, een zonwerende voorruit en metaalkleurige pedalen.
Omdat in Europa in de klasse van de Rio de 5-deursmodellen 't steeds beter doen dan de 3-deursversies, heeft Kia besloten hier alleen de 5-deurs Rio te voeren.  Nieuw is ook de 1,5-liter CRDi common-rail turbodiesel (VGT), die al te vinden is in de Cerato en de Hyundai Matrix en Getz. 
De 1,4-liter motor doet maar heel weinig onder voor de 1.6. Hij zorgt ervoor dat de 1.079 kg zware Rio vlot accelereert. Wie niet vaak een vijfkoppige bemanning en/of een berg bagage hoeft te vervoeren, zal de extra power van de 1.6 niet snel missen. Maar er zijn natuurlijk ook altijd mensen die zonder veel gewicht aan boord toch prijs stellen op 15 pk extra vermogen. In ieder geval reageren beide benzinemotoren vlot op bevelen via het gaspedaal en laat de Rio zich met gemak door bochten leiden. Een beetje onderstuur is hem niet vreemd, maar hij laat zich daarbij gemakkelijk corrigeren door wat gas terug te nemen.
Het onderstel is comfortabel afgesteld en toch niet te slap. Je merkt in snel gereden bochten daarbij weer wel dat hij wat overhelt, maar met de Rio richt Kia zich nu eenmaal niet op de sportiever bestuurder. Schakelen, koppelen en remmen gaat zoals het hoort: probleemloos. Wel voelden we dat de dieselversie wat zwaarder aan de voorkant is, logisch want hij weegt 77 kg meer dan de 1.4 en de 1.6 en dat is best een behoorlijk verschil. Dat gewicht zal vooral op de vooras drukken, maar kan afgezien van de zwaardere dieselmotor ook nog worden 'veroorzaakt' door een andere uitlaat.
Heel belangrijk in het B-segment waarin de Rio valt, is daarbij de prijsstelling. En die is niet slecht. De instapversie is de 1.4 L met 97 pk die voor 10.995 euro op de prijslijst staat. Het mag dan een basisversie zijn, zo kaal is hij nu ook weer niet, al mist hij stuurbekrachtiging. Voor 1.000 euro meer heb je de LX mét stuurbekrachtiging, een luxueuzer uitgevoerd dashboard, elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling vóór, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en banden in de maat 185/65 R14 (de 1.4 L staat op 175/70 R14). Nog een stapje hoger staat de LXE. 
Prijzen
1.4 L                           10.995 euro
1.4 LX                         11.995 euro
1.4 LXE                      12.795 euro
1.4 LXE Airco            13.495 euro
1.4 LXE Airco,aut.     14.995 euro
1.6 CVVT EX E          15.495 euro
1.6 CVVT EX aut.      16.995 euro
1.6 CVVT X-treme     16.495 euro
1.5 CRDi LX               15.495 euro
1.5 CRDi LXE            16.295 euro
1.5 CRDi LXE Airco  16.995 euro
1.5 CRDi EX              18.495 euro
De volledige rij-impressie met de Kia Rio staat in AutoWeek 39, die woensdag 21 september in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.