Gereden: Kia Cerato hb 2.0 CRDi
Als sedan was hij al enige tijd in Nederland, nu is de Kia Cerato ook als vijfdeurs hatchback leverbaar. We hebben gereden met de 2.0 CRDi.
Kia verwacht dat de vijfdeurs 90 procent van de Cerato-verkopen voor zijn rekening neemt. De vijfdeurs is hoog en heeft een ver naar achter doorlopende daklijn. Daardoor zie je meteen dat het er in het interieur ruim aan toe gaat. Met drie volwassenen houd je het achterin prima uit. De vormgeving van het interieur steekt net als die van de carrosserie goed in elkaar. Maar het kunststof van het dashboard kan niet op tegen het materiaal wat de duurdere Europese concurrentie gebruikt, hoewel het niet zo goedkoop oogt als het plastic wat je vaak in Koreaanse auto's tegenkomt.
Vorderingen
En ook op het gebied van ondersteltechniek maakt Kia vorderingen. De vering en demping houden het midden tussen soft en stevig, maar het valt op dat het onderstel zijn werk vrij stil doet. In bochten is de 2.0 CRDi waarmee we op pad gaan snel onderstuurd en de koets helt over. Maar het voelt goedmoedig aan. De besturing draait erg licht en daardoor zeer gevoelloos in het rond. Voor het eerst biedt Kia diesels in de compacte middenklassers aan. In november komt de 1.5 CRDi, een viercilinder commonrail turbodiesel met 102 pk en 235 Nm. Dat scheelt niet eens zo gek veel met de waarden die de 2.0 CRDi levert, namelijk 112 pk en 235 Nm. Die laatste is daarmee trouwens geen vlotterik, de diesel trekt gezapig op en boven de 3.500 tpm houdt hij het liever voor gezien. Vanaf 1.500 toeren voel je hem echter al versnellen en dat is voor een zelfontbrander een belangrijker eigenschap.
Ouderwetse prijzen
Voor een compacte middenklasser betaal je tegenwoordig al gauw 20.000 euro, maar bij Kia hanteren ze nog ouderwetse prijzen. De Cerato 1.6 16V sedan begint bij 15.495 euro, de meerprijs voor een vijfdeurs hatchback bedraagt 500 euro. Dieselen kan vanaf 19.995 euro, voor de sedan 1.5 CRDi. Daarmee is de Cerato weer zo'n typisch Koreaanse aanbod van 'veel voor weinig' maar dan wel in een behoorlijk Europese verpakking.