Gereden: Hyundai Sonata 3.3i V6

Gereden: Hyundai Sonata 3.3i V6
Gereden: Hyundai Sonata 3.3i V6Gereden: Hyundai Sonata 3.3i V6Gereden: Hyundai Sonata 3.3i V6Gereden: Hyundai Sonata 3.3i V6Gereden: Hyundai Sonata 3.3i V6
Automobilisten met een riant gevulde portemonnee die graag wat luxueuzer rijden dan Jan Modaal kiezen vaak voor een model uit de stallen van één van de merken van onze oosterburen. Voor velen is dat echter niet weggelegd. Een betaalbaar alternatief komt van Hyundai in de vorm van de Sonata 3.3 V6.
Automobilisten met een riant gevulde portemonnee die graag wat luxueuzer rijden dan Jan Modaal kiezen vaak voor een model uit de stallen van één van de merken van onze oosterburen. Voor velen is dat echter niet weggelegd. Een betaalbaar alternatief komt van Hyundai in de vorm van de Sonata 3.3 V6. Het voorlopige vlaggenschip (in september komt de grotere Grandeur met dezelfde krachtbron) van het Koreaanse merk, kost een fractie van zijn Duitse concurrenten maar evenaart ze wel op het gebied van motorisering en luxe. Aan de Sonata met zespitter hangt een prijskaartje van € 33.995. Voor dat geld krijg je een hele fijne, 235 pk sterke V6. Het blok is opgetrokken uit aluminium en heeft net als de eerder gelanceerde vierpits 2.4 CVVT variabele kleptiming. De krachtbron heeft geen enkele moeite met de 1.546 kg wegende Sonata. In minder dan acht seconden zwiept de snelheidmeter voorbij het streepje van de honderd en stopt uiteindelijk pas bij 230 km/h. Schokvrije automaat Het gemak, maar vooral ook de rust waarmee de motor zijn werk doet, is een aangename verrassing. Alleen bij fors accelereren komt er een flinke brul uit het vooronder, maar verder doet de V6 zijn werk in alle stilte. Medeverantwoordelijk voor deze rust is de H-matic 5-traps automaat die aan de motor is gekoppeld. De transmissie schakelt soepel op en van schokkerige overgangen is geen sprake. Door het extra verzet is de 3.3 V6 ook aanmerkelijk rustiger dan zijn viercilinder broertje met 4-traps automaat. De krachtige V6 nodigt uit tot behoorlijk doorrijden. Het onderstel laat dat ook prima toe. In de bochten blijft de auto heel lang neutraal en kom je als bestuurder niet snel voor grote verassingen te staan.  Kleine puntjes Het topmodel van Hyundai is ten opzichte van zijn minder bedeelde broertje herkenbaar aan de dubbele uitlaat. Verder is het uiterlijk gevrijwaard van opsmuk. Een bescheiden aanduiding V6 op de kont is verder de enige visuele aanwijzing dat we hier niet met de viercilinder te maken hebben. Een uitgebreide rij-impressie staat in AW 27 die vanaf woensdag 29 juni in de winkel ligt.